چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 68485

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت معتقد است: هرگونه تغییر ناگهانی در دهان و زبان خطرناک و نیازمند توجه جدی است.

دکتر محمود رحمانی در گفت وگو با (ایسنا) ، با تاکید بر اینکه سرطان زبان یکی از سرطان‌هایی است که پیشرفت‌های زیادی در مورد آن صورت نگرفته است، به افراد توصیه کرد: هرگونه تغییر ناگهانی در حرکت زبان، تکلم، تغییر در غذا خوردن، تن صدا، بلع و در مجموع هرگونه تغییر در شکل ظاهری زبان را جدی بگیرند.

این متخصص بیماری های دهان، فک و صورت با تاکید بر اینکه تشخیص نهایی سرطان زبان و دهان توسط آزمایش‌های پاتولوژیکی انجام می‌گیرد، از افراد جامعه خواست که در صورت مشاهده علایم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه کنند.

به گفته رحمانی، سرطان دهان و زبان ممکن است به شکل‌های مختلف ضایعه دهانی رنگی، برآمده، فرورفته، پلاک و غیره بروز کنند و از آنجایی که شناسایی سریع این گونه بیماری‌ها می‌تواند نقش موثری در روند درمان داشته باشد، جدی گرفتن این علائم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: ضایعات مربوط به سرطان‌های دهان و زبان در مردان بیشتر در کناره‌ها و کف زبان و در زنان در لثه‌ها دیده می‌شود.

وی در ادامه مهم ترین تفاوت آفت دهان با سرطان دهان را در دردناک بودن و عود کننده بودن آفت دهان عنوان و خاطرنشان کرد: ضایعات سرطانی برخلاف آفت‌ها بهبود نمی‌یابند و جای آنها در داخل دهان فرد باقی می‌ماند.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه عدم مراجعه و یا مراجعه دیرهنگام به پزشک مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد بوجود می‌آورد، تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد بروز ضایعات سرطانی را با آفت‌ها و ضایعات معمولی اشتباه گرفته و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت با بیان اینکه ضایعات سرطانی معمولا در کناره‌ها و کف زبان دیده می‌شوند، ابراز داشت: شیوع این گونه سرطان‌ها در سنین بالا و در افراد سیگاری بیشتر از سایرین است و از این لحاظ توصیه می‌شود چنین افرادی سالانه حداقل یک بار جهت انجام معاینات مربوطه به متخصصین مراجعه کنند.

وی سپس بهداشت مناسب دهان و دندان و استفاده از مواد آنتی اکسیدان را به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان های دهان و زبان مهم ارزیابی کرد.

رحمانی در پایان استرس، تروما، فقر آهن و ... را از جمله دیگر عوامل مستعد کننده سرطان دهان و زبان عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha