پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۷
کد خبر: 68534
سلامت نیوز :  بعید نیست که سال پیش رو سال بازگشت آفات و امراض به مراتع و جنگل‌ها باشد. این موضوع براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، تغییرات اقلیمی، خشک شدن و بیابانی شدن مراتع و حضور هرچه بیشتر دام‌ها در عرصه‌های جنگلی کشور قابل پذیرش است اما سازمان جنگل‌ها نیز به عنوان نهاد رصدکننده عرصه‌های سبز کشور به این موضوع واکنش نشان داد و نسبت به طغیان آفات و امراض جنگلی در جنگل‌های کشور هشدارهایی را مطرح کرد. این شاید جدی‌ترین هشدار در زمینه گسترش آفت‌هایی باشد که بعید نیست سال آبی پیش‌رو را با بحران‌های جدی مواجه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها در این باره گفت: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، در برخی نواحی که در گذشته پاک بودند آفات و امراض جنگلی شیوع یافته و در برخی مناطق زاگرس یا جنگل‌های شمال طغیان کرده است. کامران پورمقدم با بیان اینکه جنگل‌های ایران با وجود انواع و اقسام آفات و بیماری‌ها، جزو جنگل‌های پاک جهان محسوب می‌شوند افزود: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، تغییر میزان بارش و حرارت هوا، بی نظمی‌های بارش و جابه‌جایی فصل بارش و یخبندان، وقوع خشکسالی‌ها و ورود ریزگردها به کشور، اکوسیستم‌ محیط جنگلی کشور تغییر یافته و شرایط را برای فعالیت آفات و امراض جنگلی فراهم کرده است. وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ گونه آفت جدیدی وارد جنگل‌های کشور نشده و آفات قبلی با تغییر میزان‌هایشان برخی مناطق پاک را، آلوده کرده‌اند .

مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها در خصوص شیوع آفات در جنگل‌های شمال کشور طی چند ماه اخیر اظهار کرد: در برخی از گونه‌های درختی جنگل‌های شمال مانند شمشاد که گونه‌ای دیرزیست، منحصر به فرد و ممنوع القطع است شاهد خشکیدگی هستیم که در گذشته تنها در درختان بلوط بروز می‌کرد. وی با بیان اینکه طرح‌های ویژه‌ای برای کنترل آفات و امراض درختان جنگلی به اجرا درآورده‌ایم گفت: به‌ویژه در غرب و شمال کشور با بررسی‌های انجام شده طی دو سال گذشته، برای راه‌اندازی کارگروهی تخصصی دستور العمل‌های بسیاری را برای مبارزه با آفات و امراض جنگلی و پدیده خشکیدگی بلوط فراهم کرده‌ایم. پورمقدم اضافه کرد: برای اجرای این دستورالعمل‌ها علاوه‌بر اجرای عملیات آبخیز داری، با ارائه طرح‌های ترویجی، از مشارکت‌های مردمی استفاده کرده‌ایم. وی در پایان تاکید کرد: برای مبارزه با آفات به یک ردیف اعتباری ویژه نیاز داریم تا بتوانیم با توان مضاعف وضع جنگل‌ها را بهبود بخشیم.

جنگل‌های زاگرس اصلی ترین سرچشمه آب فلات مرکزی ایران را در خود دارند. نگرانی‌ها در زمینه گسترش آفت‌هایی که از سوی این جنگل به دیگر بخش‌های ایران پراکنده می‌شوند در این است که این آفت‌ها می‌توانند هزاران کیلومتر با آب جا به جا شده و حتی زیستگاه زاگرس را برای همیشه نابود کنند. ایران در سه دهه اخیر چند باری با پدیده آفت‌های گیاهی دست و پنجه نرم کرده اگر چه که خسارت‌ها در این حوزه مالی بوده و دامنه دار نبوده است اما اپیدمی شدن هر آفت نگرانی‌های تازه‌ای را به همراه خواهد داشت که قابل جبران نیست. پیش از این نیز بارها و بارها درباره بروز آفت در جنگل‌های کشور هشدارهایی از سوی کارشناسان مطرح شده بود اما هر بار مسئولان با بیان این که افزایش نزولات آسمانی می‌تواند مانع از گسترش این بیماری‌ها شود، خواستار کاهش نگرانی‌ها بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha