شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6882

در روغن های نباتی جامد به علت فرآیند هیدروژناسیون، اسیدهای چرب ترانس ایجاد می شود كه اثرات بسیار سوئی بر سلامت افراد می گذارد.

مهندس مشایخ كارشناس ارشد دانشكده علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:در روغن های نباتی جامد به علت انجام عملیات هیدروژناسیون و نیز رعایت نكردن اصول و استانداردها و مواردی از قبیل قدمت دستگاه ها و حساسیت بالای فرآیند هیدروژناسیون تاثیرات بسیار سوئی بر سلامت افراد جامعه می گذارد. در طی عملیات هیدروژناسیون اسیدهای چرب ترانس به وجود می آید كه به دلیل رسوب در رگ ها موجب انسداد عروق و ایجاد بیماری های قلبی و عروقی شده و نیز استعداد فرد را برای سكته های قلبی تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
وی افزود:امروزه در كشورهای اروپایی و امریكا، مقداد اسیدهای چرب ترانس در روغن ها یك عدد یك رقمی است، در حالیكه در كشور ما رقمی معادل 20-25 درصد را به خود اختصاص می دهد، كه بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است.
وی با اشاره به هزینه های سنگینی كه مصرف روغن نباتی هیدروژنه به سلامتی اقشار جامعه وارد می آورد، اتخاذ سیاست های راهبردی را از سوی وزارت بهداشت و مسئولان ذی ربط خواستار شد.
وی با بیان اینكه با رعایت نكات بسیار ساده و اصلاح عملیات فرآوری روغن تا حدود زیادی می توان از تولید روغن های نامرغوب جلوگیری كرد،نظارت دقیق وزارت بهداشت، تجهیز دستگاه ها و رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای جهانی را به عنوان راهكارهای موثر در این زمینه مورد تاكید قرار داد.
مشایخ با توصیه به پرهیز از مصرف روغن های نباتی جامد از مردم خواست براساس نظر متخصصان تغذیه از روغن های با كیفیت بالا مانند روغن هسته انگور، روغن زیتون و روغن های ویژه سرخ كردن استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha