سلامت نیوز :  اگر چه از نظر زیست شناختی اندازه مغز زنان از مردان کوچک تر است اما یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد مغز زنان در تکمیل و اتمام یک کار، اثربخش تر عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ همیشه برای دانشمندان این یک راز بود که اگرچه اندازه مغز زنان هشت درصد کوچکتر از مغز مردان است اما چرا زنان از نظر هوشی تفاوتی نسبت به مردان ندارند.

عصب شناسان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و دانشگاه مادرید اسپانیا دریافته اند که مغز زنان اثربخش تر کار می کنند و از این رو برای اتمام یک کار به نورون و انرژی کمتری نیاز دارند.

این نتایج بر اساس آزمایش های روانشناسی بر روی 59 زن و 45 مرد 18 تا 27 ساله انجام شده است.

آنها دریافتند در مغز زنان، هیپوکامپ که نقش مهمی را در حافظه، هوش و احساسات ایفا می کند در هنگام انجام یک کار، نسبت به مغز مردان، مصرف انرژی بسیار کمتری دارد و سلول های مغزی کمتری را در گیر می کند.

این مطالعه دریافته است زنان در استدلال قیاسی و برخی مهارت های عددی عملکرد بهتری نسبت به مردان دارند. زنان همچنین بهتر از مردان می توانند یک موقعیت متغیر را پیگیری کنند این در حالی است که عملکرد مردان در هوش فضایی بهتر از زنان است.

ارتباط مثبتی بین شکل هیپوکامپ و عملکرد شناختی در مردان وجوددارد در حالی که برای زنان این ارتباط منفی است.

"تره ور روبینز" استاد عصب شناختی دانشگاه کمبریج گفت: اندازه کوچکتر می تواند نشان دهنده فشردگی شدید سلول های عصبی یا سیگنال دهی فعال بیشتر بین آنها باشد. این امر یعنی این سلول ها اثربخش تر کار می کنند.

به گفته وی این تحقیقات حاکی از آن است که در زنان هرچه اندازه هیپوکامپ کوچکتر باشد عملکرد مغزی بهتر است و اندازه یک ساختار لزوما به معنای چگونگی عملکرد آن نیست.

نتایج این تحقیقات در نشریه Intelligence منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha