دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 68902
سلامت نیوز : یافته های جدید نشان می دهد، ژنی که پیش از این عامل بروز چاقی معرفی شده بود، می تواند خطر ابتلا به نوع مهلکی از سرطان پوست را نیز افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ یک گروه بین المللی از محققان به سرپرستی دانشگاه لیدز با تحلیل داده های 73 هزار نفر دریافتند بخش خاصی از ژن چاقی با بروز ملانومای بدخیم مرتبط است.

این نخستین بار است که این ژن با یک بیماری کاملا مستقل از وزن، مرتبط می شود.این نتایج حاکی از نقش وسیع برای این ژن نسبت به تصورات پیشین است.

ملانومای بدخیم، پنجمین سرطان رایج در انگلیس است. سالانه حدود 12 هزار و 800 مورد جدید آن شناسایی می شود و حدود دو هزار و 200 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست می دهند.

اکنون دانش پژوهان داده های ژنتیکی تومور 13 هزار بیمار مبتلا به ملانومای بدخیم و 60 هزار فرد که به این بیماری مبتلا نبودند، را بررسی کردند.

آنها دریافتند افرادی که دارای تغییرات خاص در زنجیره DNA درون ژن چاقی یا ژن FTO  موسوم به اینترون هشت هستند بیشتر در خطر ابتلا به ملانوما قرار دارند.

تحقیقات پیشین که ژن FTO را به چاقی مرتبط کرده بود حاکی از آن بود که تغییرات در بخشی از این ژن موسوم به اینترون یک، با بروز اضافه وزن و غذاخوردن بیش از اندازه مرتبط است.

چندین بیماری دیگر نیز به این ژن مرتبط شده اند که البته همه آنها به شاخص توده بدن زیاد مرتبط هستند. با این حال این نخستین بار است که محققان ارتباطی را بین ژن FTO و یک بیماری که هیچ ارتباطی به چاقی و شاخص توده بدن ندارد، می یابد.

این یافته مسیر جدیدی را در بررسی عملکرد این ژن باز می کند چرا که تا کنون تمرکز بر روی تاثیر آن بر روی وزن و عواملی مانند تنظیم اشتها بوده است.

دکتر مارک ایلز مجری این تحقیقات از موسسه پزشکی مولکولی دانشگاه لیدز گفت: این نخستین بار است که این ژن مهم چاقی با چندین بیماری مرتبط شده، در بروز ملانوما نیز نقش دارد.

نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Genetics  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha