پژوهشگران ایرانی تحقیقات اولیه را بر روی مدل حیوانی در زمینه تمایز سلول های بنیادی به سلول های عصبی و سلول های کلونرژیک که در درمان بیماری آلزایمر موثر است، آغاز کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر محمد نصر اصفهانی رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر یاد آور شد: در بیماری آلزایمر سلول های کلونرژیک در بخشی از مغز از میان می روند و باعث ایجاد بیماری آلزایمر در فرد می شوند. هم اکنون تیم تحقیقاتی برای تمایز سلول های بنیادی به سلول های عصبی و سلول های کلونرژیک و پیوند آن به منطقه آسیب دیده در مغز فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: در مدل آزمایشگاهی این کار بر روی موش انجام شده است و سلول های بنیادی ابتدا به سلول های عصبی و کلونرژیک تبدیل می شود و بعد در مغز موش یک ویژن خاص ایجاد شده و موش را به یک حیوان دارای آلزایمر تبدیل می کنند.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: در این تحقیق هدف این است که موشی که دچار آلزایمر می شود با گروه کنترل مقایسه شود. پس از آن سلول های تمایز یافته به مغز موش تزریق می شود و پس از یک ماه موش ها را تحت یک تست های خاصی قرار می دهند تا دریابند که یادآوری موش ها تا چه اندازه بازگشته است.

وی اضافه کرد: در این روش تحقیقاتی نشان داده شده که محققان قادر هستند، در مورد سلول های بنیادی این تمایز خاص را انجام دهند زیرا سلول های عصبی و کلونرژیک در درمان آلزایمر موثر هستند.

رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان تأکید کرد : این آزمایش اکنون صرفاً بر روی موش انجام شده است و با توجه به تفاوت های سیستماتیک میان انسان و موش باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد و برای تبدیل نتایج این تحقیقات از مدل حیوانی به مدل انسانی بیش از یک دهه زمان لازم است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف وجود دارد، گفت: در سلول های بنیادی چند سد وجود دارد که یکی از آنها رد پیوند است، برای اینکه بخواهیم سلول های بنیادی یک نفر را به فرد دیگری انتقال دهیم باید مسئله رد پیوند را نیز حل کنیم.

نصر اصفهانی اظهار داشت: جلوگیری از ایجاد تومور و اطمینان یافتن از ایجاد نشدن مشکل برای فرد از سدهایی است که اکنون در راه کابرد سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها وجود دارد و متاسفانه هنوز هیچ جای دنیا با اطمینان نتوانسته اند به این موضوع دست یابند اما کوشش و تلاش همچنان ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha