سلامت نیوز : معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه جذب دانشجو و هیات علمی در مقاطع مختلف پزشکی برای توسعه علم پزشکی کافی نیست، گفت: نیاز به سیستم‌ها و روش‌هایی که آموزش پزشکی را توسعه دهد و همچنین جذب افراد در رشته‌های آموزش پزشکی، ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ؛ دکتر بهرام عین‌اللهی در همایش "یادگیری الکترونیک در آموزش علوم پزشکی و خدمات الکترونیک پزشک خانواده" که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی برگزار شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند، اما علی‌رغم این تلاش‌ها، کشور توانست رشد چشمگیری به خصوص در رشته‌های علوم پزشکی داشته باشد.

وی ادامه داد: علی‌رغم رشد سه برابری جمعیت بعد ازپیروزی انقلاب، نه تنها درمان همه بیماران در داخل کشور انجام می‌شود، بلکه از کشورهای همجوار نیز برای درمان به کشور ما مراجعه می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رشد مناسب و روزافزون اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، تصریح کرد: قبل از انقلاب تنها یک رشته فوق تخصصی در دانشگاه‌ها وجود داشت، اما هم‌اکنون 27 رشته فوق تخصصی و 25 رشته تخصصی در آموزش عالی وجود دارد و کمتر رشته‌ای را در دنیا سراغ داریم که در داخل کشور موجود نباشد.

عین‌اللهی با اشاره به لزوم تلاش بیشتر دانشگاه‌ها در جهت حرکت به سوی مرجعیت علمی دنیا، افزود: آموزش، زیربنای توسعه است و اگر رشد یابد، توسعه و رشد منطقه‌ای به وجود می‌آید؛ به طوری که تجربه ثابت کرده در هر کجای کشور که آموزش رشد یافته، در آن منطقه توسعه نیز رخ داده است.

وی با تاکید بر ارتقای آموزش به عنوان امری زیربنایی، اظهار کرد: برای رشد آموزش، نیاز به توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. البته برخی به اشتباه تصور می‌کنند عمده رشد در سخت‌افزارهاست، در حالی که مسئله مهم امروز، نهضت نرم‌افزاری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه مسوولین اجرایی باید به نهضت نرم‌افزاری توجه ویژه داته باشند، گفت: این نهضت می‌تواند ما را به قله‌های مورد نظر علمی برساند.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه جذب دانشجو و هیات علمی در مقاطع مختلف پزشکی برای توسعه علم پزشکی کافی نیست، اظهار کرد: نیاز به سیستم‌ها و روش‌هایی که آموزش پزشکی را توسعه دهد و همچنین جذب افراد در رشته‌های آموزش پزشکی، در این مسیر ضروری است.

وی با اشاره به اینکه لازمه حرکت به سمت توسعه آموزشی، امروزه تخصصی‌ کردن این نظام و ورود نیروهای جوان و باسواد در بدنه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، گفت: باید عالمان در رشته‌های آموزش پزشکی در مقاطع مختلف به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند، در حالی که متاسفانه هم‌اکنون در عمده بدنه دانشگاه‌ها، از وجود این افراد بی‌بهره‌ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت ایجاد رشته‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی در آموزش پزشکی، گفت: به طور مثال هم‌اکنون رشته‌ای به نام "تکنولوژی آموزشی" در دانشگاه‌ها وجود ندارد، در حالی که راه‌اندازی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری است.

عین‌اللهی با بیان اینکه آموزش مداوم در حیطه‌های مختلف در کشور نهادینه شده است، اظهار کرد: روش استفاده از این آموزش هم‌اکنون مناسب نیست و باید تلاش شود تا بتوانیم به صورت فراگیر از روش‌های نوین آموزش مداوم استفاده کنیم.

وی با اشاره به خالی بودن روش‌های آموزشی نظیر Elearning در دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار کرد: فعالیتی که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، فعالیتی مقطعی است و از این پس یکی از شاخص‌های اعتباربخشی و ارزشیابی در دانشگاه‌ها، میزان فعالیت در زمینه Elearning در دانشگاه‌ها خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به بازار آشفته کنفرانس‌های متعدد که معمولا درصد زیادی از زمان آنها به مطالب جانبی اختصاص می‌یابد، Elearning به صورت 100 درصدی صرفا در اختیار آموزش قرار می‌گیرد و امتیاز آن واقعی و مانند امتیاز‌های کاذب که در آموزش‌های مداوم با آن مواجهیم، نیست.

عین‌اللهی افزود: Elearning به عنوان اصلی مهم در آموزش گروه‌هاست که تاکنون هم در آموزش عالی وجود داشته و از این پس باید قوی‌تر به آن پرداخته شود، به طوری که دانشگاهی پیشرفته و توسعه یافته به شمار می‌رود که در این فضای آموزشی فعالیت کند.

وی در ادامه عنوان کرد: استفاده از روش‌های آموزشی نوین می‌تواند انقلاب اسلامی ایران را در دنیا مطرح کند و در راستای رسیدن به مرجعیت علمی ایران در دنیا کمک زیادی کند که این مسئله نوعی محرومیت‌زدایی از تمام مناطق کشور را سبب خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: استفاده از فضاهای مجازی، نکته بسیار مهمی در بحث آموزش نوین پزشکی است که می‌تواند با ارائه داده‌ها و اطلاعات مناسب و آموزش، به محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور کمک کند.

عین‌اللهی در پایان خاطر نشان کرد: با کمک فضاهای مجازی، در راستای اجرای طرح پزشک خانواده می‌توان علم و دانش را به دورترین مناطق کشور برد و این مسئله با تلاش انجمن علوم پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha