جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 69154
سلامت نیوز: شپش‌ها حشراتی پهن و بدون بال هستند که موهای سر، بدن و ناحیه عانه را آلوده می‌کنند. شپش‌ها سه جفت پا دارند که در قسمت قدامی بدن و مستقیما در پشت سر آنها قرار دارد. این پاها به چنگال‌های تیزی ختم می‌شوند که برای تغذیه شپش تطابق پیدا کرده اند و به شپش امکان می‌دهند که مو یا لباس را محکم بگیرد و به آن بچسبد. شپش‌ها به پوست می‌چسبند و از خون انسان تغذیه می‌کنند و روی ساقه موها تخم می‌گذارند.
رشک‌ها تخم‌های سفید رنگ، سفت و بیضی شکل شپش‌ها هستند که به ساقه موها می‌چسبند. آلودگی شپشک سر بسیار مسری است و تماس مستقیم اصلی ترین راه سرایت بیماری می‌باشد. آلودگی موهای سر با شپش در کودکان شایع‌تر است. شپش‌ها انگل اجباری انسان هستند و روی بدن حیوانات دیگر یا روی اشیا و وسایل منزل نمی توانند زنده بمانند.

شپش سر معمولا توسط معلم مدرسه یا مسئول بهداشت مدرسه تشخیص داده می‌شود. دختر بچه‌ها بیشتر از پسر بچه‌ها مبتلا می‌شوند. انتقال از طریق وسایل، کلاه، شانه و برس و یا گوشی تلفن همراه شایع است. این آلودگی ممکن است سبب خارش خفیف پشت گردن شود و یا به کلی بدون علامت باشد. بیشترین نواحی درگیری ناحیه پشت سر است. خارش در کودکان اغلب شدید است و شب‌ها که شپش‌ها تغذیه می‌کنند، خارش شدیدتر است. ضایعات پوست ناشی از خاراندن ممکن است عفونی شوند و در این صورت سرم و دلمه روی ضایعات ظاهر ‌شده و غدد لنفاوی آن ناحیه دچار تورم می‌شوند. درمان این مشکل معمولا با کمک محلول پرمترین 1درصد ، پرمترین 5 درصد قابل انجام است. شامپو لیندان نیز یکی از روش‌های درمانی است که باید به مدت 5 دقیقه روی سر باقی بماند و سپس شسته شود که تجویز و بررسی بهبودی حتما باید توسط متخصص پوست انجام گیرد.

 تمام داروها باید پس از دو هفته تکرار شوند. شانه کردن موها توسط یک شانه مخصوص رشک، یك هفته پس از درمان توصیه می‌شود و بهتر است تمام اعضای خانواده درمان شوند. در هر صورت رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل بهداشتی فردی و غیرمشترک از انتقال این بیماری جلوگیری می‌کند.
منبع:‌دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha