دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6949

گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از توانایی پلیمرهای تجزیه پذیر در آزاد کردن ژن ها، تکنیک موثر و ایمنی را در ژن درمانی ارائه کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ژن درمانی روشی است که با وارد کردن یک ژن جدید در سلولهای بیمار می توان بیماری هایی چون سرطان را درمان کرد. تاکنون برای آزاد کردن و انتقال ژن ها از ویروس های خاصی استفاده می شد اما این روش از ضریب ایمنی پایینی برخوردار بود.

به تازگی گروهی از دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان "ام آی تی"، موسسه تکنولوژی ماساچوست در بوستن تکنیکی را ارائه کرده اند که براساس آن برای آزاد کردن و انتقال ژن های جدید به سلولهای بیمار به جای استفاده از ویروس ها از ترکیبات پلیمری تجزیه پذیر استفاده می شود.

براساس گزارش ساینس دیلی، ژن درمانی زمینه تحقیقات بسیاری در 20 سال اخیر بوده است. به طوری که تاکنون بیش از هزار ژن درمانی بالینی آزمایشی در آمریکا انجام شده است که تقریبا در تمام این ژن درمانی ها از ویروس های حامل برای انتقال ژن ها استفاده شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز ژن درمانی را تصویب نکرده است.

از آنجا که ضریب ایمنی انتقال ژن ها با ویروس های حامل بسیار بالا است، بسیاری از محققان به دنبال متدهای جدیدی هستند که به روشی غیر ویروسی ژن ها را منتقل کرد.

اکنون دانشمندان ام آی تی توجه خود را روی سه پلیمر "بتا آمینو استری" یا زنجیره های متناوب گروه های آمین ها و "دی اکریلی ها" معطوف کرده اند. به گفته این محققان، این پلیمرها از پتانسیل بالایی برای حمل ژن ها برخوردارند.

وقتی این پلیمرها با یکدیگر ترکیب می شوند، خود به خود می توانند با DNA جفت شوند و نانو ذرات دی ان آ- پلیمر را تشکیل دهند. نانو ذرات "دی ان آ- پلیمر" می توانند همانند یک ویروس مصنوعی عمل کنند و هنگامی که به بافت هدف نزدیک می شوند ژن را با خود به سلول بیمار انتقال دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha