سلامت نیوز- آلودگی هوا در ایران سالانه حدود 20 هزار قربانی می‌گیرد و در روزهای آلوده هوا میزان حملات تنفسی و قلبی در تهران بین 25 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا سالانه 20 هزار قربانی در ایران می‌گیرد
محمدرضا مسجدی ، دبیر كل اتحادیه بیماری‌های ریوی منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی(امرو) در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌ افزود: علاوه بر تهران حداقل 6 شهر دیگر كشور شامل اصفهان ، شیراز ، اهواز ، تبریز ، اراك و مشهد نیز در معرض خطر آلودگی هوا و عوارض انسانی آن هستند البته این مسئله در چند شهر دیگر نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین آلاینده‌های هوا ، عبارتند از مونوكسید كربن ، مشتقات گوگرد ، ازت ، اوزون و ذرات معلق در هوا كه عمدتاً از سوخت‌های فسیلی شامل بنزین ، نفت ، گاز و گازوئیل تولید می‌شوند.
وی گفت:‌ تحقیقات نشان می‌دهد دو سوم آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به خصوص تهران ناشی از سوخت وسایل نقلیه موتوری است و یك سوم دیگر از سوخت منازل ، كارخانه‌ها و واحدهای صنعتی به وجود می‌آید بنابراین مسئله آلودگی هوا همواره با مسئله ترافیك و حمل و نقل شهری گره خورده است.
این فوق تخصص بیماری‌های ریوی ادامه داد:‌ مواد آلاینده موجود در هوا به طور طبیعی قبل از همه دستگاه تنفسی هر فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین علت بیماران دچار ناراحتی‌های تنفسی در روزهای آلوده بیش از همه دچار ناراحتی می‌شوند ، آسم ، برونشیت مزمن ، بیماری copd و آنفیژن مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی هستند كه در زمان آلودگی هوا تشدید می‌شوند.
وی گفت: علاوه بر آن بیماران قلبی و افراد دچار فشار خون نیز در زمان آلودگی هوا بیش‌تر دچار سكته‌های قلبی می‌شوند و مطالعات انجام شده در تهران این مسئله را ثابت كرده است.
مسجدی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد سالانه بین 12 تا 14 هزار نفر در تهران به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این میزان در كشور بالغ بر 20 هزار كشته در سال است ، این رقم‌ها به هیچ‌وجه رقم‌های دور از ذهن و غیر واقعی نیست زیرا مشابه همین ارقام در شهرهای دیگر آلوده جهان مانند لندن، رم، لس آنجلس و توكیو نیز وجود دارد.
به گفته وی در روزهای آلوده هوا میزان مراجعه بیماران تنفسی و قلبی به مراكز درمانی به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا 25 تا 30 درصد بیش‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha