آزمایشگاه کنترل کیفی مرکزی پزشکی قانونی به منظور اطمینان از پایداری سیستم های اندازه گیری، راه اندازی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم افتتاح این آزمایشگاه ،گفت: آزمایشگاه های پزشکی قانونی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و نوع پاسخ های آن بسیار سرنوشت ساز است، بنابراین کنترل کیفی در این آزمایشگاه ها باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عابدی با اشاره به اینکه کنترل کیفی به دو شکل داخلی و خارجی انجام می شود، افزود: در سازمان پزشکی قانونی کنترل کیفی به شکل درونی از گذشته وجود داشته و توسط آزمایشگاه های سراسر کشور انجام می شود و سیستمی که امروز افتتاح شد به منظور انجام کنترل کیفی خارجی است .

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی خارجی در سال های اخیر و با توجه به تهیه دستگاه های پیشرفته ، در آزمایشگاههای استان ها به ویژ آزمایشگاه سم شناسی، مورد نظر بوده است به همین دلیل دفتر کنترل کیفی در ستاد پزشکی قانونی راه اندازی شد و در حقیقت این دفتر هسته اولیه تاسیس آزمایشگاه مرجع کشوری در سازمان می باشد.

وی در خصوص نحوه فعالیت این آزمایشگاه گفت: در این سیستم بعد از تهیه استانداردهای داروها و سموم از منابع معتبر خارجی ، به صورت دوره ای اقدام به ارسال نمونه ها با کدهایی مشخص به آزمایشگاه های سازمان در سراسر کشور می شود و این آزمایشگاهها باید نمونه های ارسالی را در مدت تعیین شده آنالیز کرده و پاسخ را به دفتر کنترل کیفی عودت دهند تا صحت و دقت جواب های ارسالی از نظر فنی و علمی مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق نسبت به رفع مشکلات موجود در کلیه فرآیندهای مربوطه اقدام شود.

عابدی گفت: دستورالعمل ها و آیین نامه ها در این زمینه در حال تدوین است و در آینده نزدیک به تمام استان ها ابلاغ می شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشوردر ادامه افزود: بنابراین وجود هرگونه مشکل سیستماتیک در آزمایشگاهها از طریق سیستم کنترل کیفی خارجی، ابتدا بررسی علمی و علت یابی می شود و پس از اعلام خطا و بررسی  منابع نسبت به رفع آن اقدام  خواهد شد. همچنین اگر نیاز به استفاده از سیستم های دقیق تر و پیشرفته تر باشد برای استفاده از آن تجهیزات اقدام می شود.

وی بحث کالیبراسیون را از دیگر وظایف این دفتر دانست و اظهار داشت: اگر در حین فرآیند کنترل کیفی خارجی مشخص شود دستگاه نیاز به کالیبراسیون دارد کارشناسان ما به این امر نیز اقدام خواهند کرد.

شایان ذکر است ، در راه اندازی فاز اول این پروژه حدود 60 میلیون تومان هزینه شده که 30 میلیون تومان آن صرف خرید مواد اولیه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha