پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 69715
سلامت نیوز : سال گذشته محققان ایرانی در دنیای پزشكی به دستاوردهای مهمی در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها دست یافتند كه از این میان، برخی از آنها مراحل آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ شاید بتوان انجام عمل‌های جراحی جدید، دستیابی به توانمندی جابه‌جایی اعضای داخلی بدن، تولید اعضای مصنوعی بدن به كمك سلول‌های بنیادی و دستیابی به پیشرفت‌های قابل توجه و چشمگیر در زمینه درمان و مقابله با بیماری‌های سرطانی را از مهم‌ترین رویدادهای اخیر در دنیای پزشكی به شمار آورد.

علاوه بر این، یكی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در حیطه پزشكی در سال‌ 1391 توجه به علوم بین رشته‌ای مانند مهندسی بافت و علوم پایه است كه نقش بسیار مهمی در پیشرفت علم پزشكی داشته است.

سلول‌های بنیادی

پژوهشگاه رویان به عنوان یكی از قطب‌های اصلی پزشكی در حوزه تحقیق و درمان بیماری‌ها در حیطه پزشكی فعالیت می‌كند كه در سال‌های اخیر در درمان ناباروری و تحقیق درباره سلول‌های بنیادی اقدامات مؤثری انجام داده است.

سلول‌های بنیادی جنینی، كلید ورود به آینده علم‌پزشكی است بنابراین تحقیق درباره توانمندی‌های متعدد این سلول‌ها می‌تواند گام مهمی در درمان بیماری‌ها باشد.

افتتاح پژوهشكده زیست فناوری این پژوهشگاه و رونمایی از طرح بزرگ تولید اعضای پیوندی انسان در بدن حیوانات از مهم‌ترین فعالیت‌های رویان در سال 1391 بود كه می‌تواند نویدبخش دستاورد جدیدی برای آن دسته از بیمارانی باشد كه به دلیل از كار افتادن یا نارسایی اعضا و اندام‌های حیاتی بدن با مشكلات متعددی مواجه شده‌اند.

با عملی‌شدن این طرح، می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی بیمار نیازمند، عضو مورد نظر را در بدن حیوان تولید كرد و سپس این عضو را به بیمار پیوند زد.

این مجموعه در سه پروژه بزرگ بین‌المللی در زمینه سلول‌های بنیادی هم فعالیت می‌كند و اكنون بیش از 35 كارآزمایی بالینی در این پژوهشكده در دست اقدام است كه هر كدام از آنها به منزله ورود به عرصه جدیدی برای درمان بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی، كلیوی، پوستی و كبدی است.

مبارزه با سرطان

پژوهشگاه ابن سینا از دیگر قطب‌های تحقیقاتی پزشكی كشور است كه در زمینه فناوری‌های نوین علوم‌زیستی فعالیت می‌كند.

این پژوهشگاه یك پایگاه علمی و تحقیقاتی برای توسعه علم پزشكی در حوزه درمان ناباروری و بیماری‌های سرطانی است.

یكی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین دستاوردهای اخیر این پژوهشكده به كارگیری فناوری نانو در تشخیص و درمان هدفمند توده‌های سرطانی و درمان بیماری‌های سرطانی به كمك نانوذرات كوانتومی است كه از توانایی تشخیص توده‌های سرطانی هم برخوردار است.

سال گذشته از شش داروی ضد سرطان ریه، سینه، كلیه، پوست، روده بزرگ و دارویی برای درمان بیماری ام.اس رونمایی شد كه تا یك سال و نیم سال آینده به بازار عرضه می‌شود.

تولید نانو نقاط كوانتومی با قابلیت تشخیص سرطان از دیگر طرح‌های موفق این پژوهشگاه در سال 1391 بود. اتصال این نانو ذرات به مولكول‌های زیستی مانند آنتی‌بادی‌ها، شناسایی سلول‌های سرطانی را امكان‌پذیر می‌سازد.

این روش می‌تواند در تشخیص زودرس بیماری‌های سرطانی و جلوگیری از پیشرفت بیماری مؤثر باشد. البته فناوری ساخت این مواد بسیار پیشرفته بوده و بیش از پنج سال است كه در پژوهشگاه رویان در این زمینه تحقیق می‌شود.

این دستاوردها نشان می‌دهد پژوهشگاه ابن سینا توانسته است علاوه بر درمان ناباروری در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها نیز به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

گوشت ضد سرطان

بیماری‌های سرطانی یكی از بزرگ‌ترین مشكلات جوامع امروزی است. به عبارت دیگر می‌توان سرطان را بیماری دنیای مدرن دانست.

افزایش شمار مبتلایان به این بیماری موجب‌شده در حوزه‌های مختلف از پیشگیری تا تشخیص و درمان این بیماری تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شود.

یكی از تحقیقات جدید دانشمندان ایرانی برای مبارزه با این بیماری، تلاش برای تولید گوشت ضدسرطان توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز بود. توجه به راهكارهای علمی و كاربردی در زمینه تولید مواد غذایی غنی‌شده می‌تواند نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی جامعه داشته باشد.

از این رو به نظر می‌رسد تحقیق درباره تولید مواد غذایی با ویژگی‌های اختصاصی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و حتی بیماری‌های سرطانی كه قاتل بزرگ انسان‌هاست، نقش مهمی داشته باشد.

در این طرح كه محققان دانشگاه تبریزی روی آن كار كرده‌اند، درباره تركیب ضد سرطانی موسوم به CLA در گوشت بره‌های پرواری تحقیق شده است. این یافته‌ها نشان داده‌است ایجاد تغییر در تغذیه دام، به تولید تركیبات ضد سرطانی در گوشت دام منجر می‌شود.

بر این اساس تأمین روزانه 120 میلی گرم تركیبات ضد سرطانی CLA در وعده غذایی، در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های سرطانی مؤثر است.

ورود به حیطه مواد غذایی با هدف تولید مواد غذایی با قابلیت‌های اختصاصی برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف موضوعی است كه می‌تواند در كاهش آمار مبتلایان به بیماری‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

خون مصنوعی

اهمیت خون‌رسانی در حفظ سلامت بدن بر هیچ كس پوشیده نیست. خون مایعی حیاتی است كه بویژه پس از انجام عمل جراحی یا در بیماران مبتلا به سرطان نقش مهم‌تری پیدا می‌كند. یكی از روش‌ها برای رفع كمبود خون در بدن بیماران، تزریق خون است، اما گاهی سیستم ایمنی بدن به‌عنوان مانعی از تشكیل آنتی‌بادی در مقابل پلاكت‌های خون اهدایی از خود واكنش نشان می‌دهد و در نتیجه بیمار دچار خونریزی و كم‌خونی می‌شود.

دستیابی محققان دانشگاه تهران به روشی برای تولید خون مصنوعی با استفاده از فناوری نانو از دیگر دستاوردهای مهم حوزه پزشكی در سال گذشته بود كه می‌تواند راهی برای نجات جان میلیون‌ها انسان از خطر مرگ باشد.

در این خون آنتی‌ژن‌های گروه خونی وجود ندارد و از نظر مشخصات شبیه به خون طبیعی است. مهم‌ترین مزیت استفاده از خون مصنوعی این است كه سیستم ایمنی بدن نسبت به آن از خود واكنشی نشان نمی‌دهد و نمی‌تواند ناقل بیماری‌های عفونی باشد.

خون‌ مصنوعی، امید بزرگی در دنیای پزشكی است كه می‌تواند در درمان كم‌خونی و تسریع روند بسیاری از راهكارهای درمانی مانند شیمی‌درمانی تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha