سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی شبکیه، با بیان اینکه چشم از اعضایی است که هنگام آتش‌بازی ممکن است دچار آسیب‌های جدی شود، گفت: در اثر برخورد ترکش‌های ناشی از انفجار با چشم اغلب آسیب‌های جدی به چشم وارد می شود، بنابراین در صورتی که چشم هر گونه آسیبی ببیند، باید فرد بدون هیچگونه دستکاری به اولین مرکز اورژانس منتقل شود.

دکتر مهرداد مهرآزما در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قرنیه یکی از قسمت‌های حساس چشم است، گفت: این عضو که سطحی‌ترین بخش چشم است، اغلب در اثر برخورد جرقه‌های آتش یا مواد انفجاری دچار جراحت می شود، ولی فرد آسیب دیده باید در این وضعیت، حتی الامکان چشم را تا مراجعه به پزشک بی‌حرکت نگه دارد و از پلک زدن‌های متوالی پرهیز کند.

همچنین، دکتر کیوان الچیان عضو گروه تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه این شادی‌ها نباید منجر به ایجاد آزاد و اذیت هموطنان شود، گفت: پارگی پرده گوش و ناشنوایی از عوارض جدی است که گریبانگیر مردم می‌شود.

وی افزود: سوختگی در دست و ناحیه صورت بیشترین نوع سوختگی است که اتفاق می‌افتد.

این عضو گروه تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض ثانویه به امواج انفجار بر حسب شدت انفجار برای جوارح داخلی شکم، به صورت خونریزی ایجاد می‌شود.

الچیان با تاکید بر اینکه افراد باید از شادی‌های کم خطر و بی‌خطر استفاده کنند، گفت: کودکان بیشتر از این حوادث می‌بینند و بزرگترها باید از کودکان بیشتر مراقبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای پرخطر در جشن چهارشنبه سوری هر سال مشکل آفرین شده است، گفت: در این روز پس از انفجارها و آتش سوزی‌ها، در مراکز اورژانس بیماران با مشکلاتی مختلف مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در افرادی که دچار صدمه و آسیب می شوند باید جداً از خوددرمانی اجتناب کرد و در اسرع وقت خود را به پزشک برسانند تا اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

وی در ادامه افزود: دور کردن افراد از آتش و دوری از محیط حادثه موجب کاهش بروز عوارض برای افراد آسیب دیده می‌شود.

هنگام ایجاد سوختگی چه باید کرد؟


الچیان گفت: در سوختگی‌های سطحی قبل از رسیدن پزشک اگر در ناحیه آسیب دیده فقط قرمزی و داغی وجود داشته باشد، باید با استفاده از آب سرد و خارج کردن لباس از آن ناحیه به فرد کمک کرد ولی باید حتماً به پزشک مراجعه کرد زیرا مواد آتش زا باعث انتقال آلودگی و عفونت به ناحیه آسیب دیده می شود، این ناحیه به صورت کانون عفونی می شود و باید توسط پزشک آنتی بیوتیک مناسب یا درمان های مناسب انجام گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک با خروج آب میان بافتی از اعضاء، فرد دچار کم آبی شده و به ارگان های حیاتی بدن مثل کلیه آْسیب می رسد.

صداهای بلند برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است


دکتر منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق اظهارکرد: صدای ناهنجار و بسیار بلند در این ایام برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است و باعث ایجاد شوک و ایست قلبی در این بیماران می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: تعداد بسیاری از بیماران که به بخش اورژانس بیمارستان در روز چهارشنبه سوری مراجعه می کنند، بیمارانی هستند که دچار ایست قلبی تنفسی و سکته‌های قبلی، افزایش ناگهانی فشار خون به دلیل تنش‌های عصبی ایجاد شده‌اند که اغلب عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

قارونی گفت: از ایجاد صداهای بلند نزدیک افراد مسن به شدت پرهیز کنید و حتماً قبل از تولید این صداها به افرادی که در نزدیکی شما هستند اطلاع دهید و آمادگی لازم را ایجاد کنید، زیرا در افراد مختلف هیجان ناگهانی و استرس عوارض شدیدی را به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha