شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 69793

انگشتهای اتهام به سوی فرودگاه مهرآباد تهران نشانه رفته است ، هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست برابر 3 هزار دستگاه خودرو، تولید آلودگی می‌كند .

فرودگاه مهرآباد متهم آلودگی هوای تهران
سلامت نیوز : انگشتهای اتهام به سوی فرودگاه مهرآباد تهران نشانه رفته است، فرودگاهی كه بیش از 74 سال قدمت دارد و حالا تصمیم به انتقال آن به خارج از شهر گرفته شده. آلودگی هوای فرودگاه مهم‌ترین دلیل برای انتقال آن مطرح شده است. علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست با اشاره به این نكته كه هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست برابر 3 هزار دستگاه خودرو، تولید آلودگی می‌كند، از تصمیم سازمان محیط‌زیست برای انتقال تمام پروازهای این فرودگاه به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ گفته می‌شود طرح جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد تهران دو سال قبل به مجلس ارائه شده و نظر سازمان محیط‌زیست بر جابه‌جایی این فرودگاه تا 3 سال آینده است. بر اساس این طرح فقط تعداد كمی از پروازهای خاص و ویژه در مهرآباد تردد می‌كنند و مابقی پروازها همه از فرودگاه امام(ره) انجام می‌شود اما با وجود تمام پا فشاری‌های سازمان محیط‌زیست پرواز طرح جابه‌جایی فرودگاه هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

انتقال فرودگاه توجیه علمی و اقتصادی ندارد

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نظر مساعدی نسبت به جابه‌جایی مهرآباد ندارند. ایرج ندمی، عضو هیات رئیسه كمیسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با اشاره به این نكته كه انتقال فرودگاه مهرآباد مقرون به صرفه نیست، می‌گوید:نمی‌توان تمام مشكلات آلودگی شهر را با یك حكم مانند انتقال فرودگاه حل كرد. به جای این اقدام بهتر است برای كیفیت سوخت هواپیما و مدیریت تعداد پروازها تلاش كنند.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی فرودگاه مهرآباد و انتقال آن می‌گوید:‌ در این رابطه دو موضوع مطرح بوده یكی از این پیشنهادات الحاق فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) است كه این موضوع هیچ توجیه علمی و اقتصادی ندارد. نماینده مردم لاهیجان در مجلس، با تاكید بر اینكه بهترین و مناسب‌ترین راه برای حل مشكلات فرودگاه مهرآباد، برنامه‌ریزی برای حل آلودگی این فرودگاه است می‌گوید: به‌طور حتم مسئولان باید در حوزه كاهش آلودگی فرودگاه مهرآباد به تفاهم رسیده و برای حل آن برنامه‌ریزی كنند.

ندیمی با اعلام اینكه انتقال فرودگاه مهرآباد به مكان دیگر مقرون به صرفه نیست، می‌گوید: نباید مشكلات كلان را با طرح‌های بزرگ و غیرواقعی بپوشانیم.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاكید بر اینكه بهبود وضعیت فرودگاه مهرآباد نیازمند اختصاص اعتبار است، تاكید می‌كند: با توجه به كمبود اعتبارات در وزارت راه و شهرسازی، اختصاص اعتبار و اصلاح مشكلات فرودگاه مهرآباد در سطح كلان امكان‌پذیر نیست.

ندیمی با اعلام اینكه آلودگی فرودگاه مهرآباد از سوخت یا تجهیزات هواپیما نشأت می‌گیرد، می‌گوید:‌ به‌طور حتم نمی‌توان تمام مشكلات را با یك حكم مانند حكم انتقال فرودگاه حل كرد، از این‌رو باید برای بهبود كیفیت سوخت هواپیما و مدیریت تعداد پرواز هواپیماها تلاش كرد.عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اعتراضات ساكنان حاشیه فرودگاه مهرآباد به تشدید آلودگی‌های صوتی، می‌گوید: با توجه به اینكه مناطق شهری بعد از ساخت فرودگاه به آن اضافه شده است، نمی‌توان اولویت را بر انتقال فرودگاه گذاشت، همچنین نمی‌توان با تغییر و تحولات جغرافیایی، فرودگاه را تعطیل كرد.

سوخت هواپیماها استاندارد نیست

با وجود مخالفت‌های نمایندگان با انتقال فرودگاه، مجری سابق طرح جامع كاهش آلودگی هوا از بی‌توجهی به آلودگی این فرودگاه گلایه كرده و می‌گوید: فرودگاه مهرآباد فرودگاه آلوده‌ای است و علت آن، این است كه بیش از ۱۳۰ سورتی پرواز در سال انجام می‌دهد این در حالی است كه كسی به این مسئله توجه نمی‌كند.

به گفته فتح‌الله امی، در طرح جامع تهران، فرودگاه امام خمینی(ره) ساخته و راه‌اندازی شد تا فقط در شرایط اضطرار از فرودگاه مهرآباد برای انجام پرواز استفاده شود اما در عمل شاهد انجام اكثر پروازهای شهرستان‌ها و حتی پرواز حجاج از فرودگاه مهرآباد هستیم.مجری سابق طرح جامع كاهش آلودگی هوا می‌گوید: طبق استاندارد بین‌المللی، این فرودگاه آلوده است در ضمن سوختی را هم كه هم‌‌اكنون در هواپیماهای این فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد نبوده و همین مسئله آلودگی هوا را بیشتر می‌كند.امی با اعلام اینكه در طرح جامع 15محوره چاره‌ای نیز برای این مشكل دیده شده است،‌ گفت: بر اساس آن باید یكسری از پروازها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود.

امی بیان داشت: بر اساس طرحی كه توسط فرانسوی‌ها بیش از 50سال گذشته ارائه شده بود قرار بود كارخانجات دودزا در شرق تهران مستقر شوند و پادگان‌ها كه هیچ‌گونه آلودگی را به همراه نداشتند در غرب این كلانشهر مستقر شوند ولی به دلیل نفوذ عده‌ای طرح معكوس شد و همین مسئله باعث شد دود كارخانه‌ها و كارگاه‌ها و نیز آلودگی فرودگاه مهرآباد تمام تهران را در بر بگیرد. امی با بیان اینكه هرصندلی هواپیما به هنگام هربار نشست و برخاست به اندازه یك خودرو تولید آلودگی می‌كند، گفت: متوسط سنی استاندارد هواپیماها باید 15 سال باشد اما در كشور بیش از 25 سال است.به گفته وی،‌ هواپیماها مانند خودروها و خودروها نیز مانند موتورسیكلت‌ها فرسوده هستند.

آلودگی مهرآباد نگران‌كننده نیست

یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران با اشاره به آلودگی فرودگاه تهران و تاثیرگذاری آن در آلودگی هوا به تهران‌امروز می‌گوید: طبق بررسی‌هایی كه‌روی منطقه 9 تهران انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم كه میزان آلودگی فرودگاه مهرآباد نسبت به خودروها 20‌درصد است كه علت این امر می‌تواند ناشی از فرسودگی ناوگان هوایی باشد. به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران، در وضعیت فعلی آلودگی فرودگاه مهرآباد نگران‌كننده نیست و تاكنون نیز در كمیته كاهش آلودگی هوای تهران به موضوع آلودگی فرودگاه مهرآباد اشاره‌ای نشده است.

یوسف رشیدی با اشاره به این نكته كه با نوسازی هواپیماها می‌توان امیدوار بود كه آلودگی فرودگاه‌ها كاهش یابد، می‌گوید: منابع آلودگی در تهران خودروها،ترمینال‌ها و پمپ بنزین‌ها نیز هستند با این حال در مباحث بررسی آلودگی هوای شهر تهران موضوع آلودگی فرودگاه همواره مغفول مانده این درحالی است كه با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن و ایجاد فرودگاه مجاز می‌توان بار آلودگی را كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha