سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6990

اگر شما یك انسان ماقبل تاریخ بودید توانایی دویدن بسیار سریع در مسافتهای كوتاه را ترجیح می‌دادید یا پیاده‌روی آرام در مسافتهای طولانی را؟

این سوال از جمله سوالاتی است كه با كشف ژن سرعت یا ‪ ACTN3‬مطرح شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژن ‪ ACTN3‬پروتیینی را رمزگذاری می‌كند كه سوخت و ساز را در الیاف عضلانی دارای "كلید سریع" كنترل می‌كند و نیروی مورد نیاز را برای دو سرعت فراهم می‌آورد.

حدود ‪ ۱۸‬درصد جمعیت جهان یك نسخه مختصر این ژن را دارند كه مانع از فعالیت پروتیین یاد شده می‌شود. این نسخه كوتاه شده با نام ‪ R577X‬در بین قهرمانان موفق ورزشهای استقامتی رایج است.

اما قهرمانان دو سرعت كه نیاز به سرعت انفجاری دارند برعكس قهرمانان ورزشهای استقامتی، دارای نسخه فعال ‪ ACTN3‬هستند.

محققان به سرپرستی كاترین نورث استاد بیمارستان كودكان در وست‌مید در سیدنی استرالیا برای تحقیقات بیشتر یك دسته موش را پرورش دادند كه فاقد ژن ‪ ACTN3‬بودند.

این موشهای فاقد ژن "‪ "ACTN3‬و نیز موشهای معمولی با ژن فعال ‪ACTN3‬ بر روی یك دستگاه تردمیل قرار داده شدند كه با سرعت می‌چرخید تا زمانی كه موشهای معمولی خسته شدند.

برندگان این دو استقامت موشهای فاقد ژن ‪ ACTN3‬بودند كه می‌توانستند به طور میانگین،یك سوم بیشتر از همتایان خود بدوند.

علت این امر این است كه فقدان پروتیین ‪ ACNT3‬را پروتیین دیگری به نام ‪ alpha-actnini-2‬جبران می‌كند كه سوخت و ساز عضلانی را به سمت یك مسیر هوازی كارامدتر و روان‌تر هدایت می‌نماید. در نتیجه، عضلات پایی كه "كلید سریع" دارند، می‌توانند بدون خستگی بارها و بارها منقبض شوند.

این محققان نمودار ژنتیكی افرادی با تبار اروپایی و شرق آسیایی را بررسی كردند و نشانی از جهش در قطعه بزرگتری از رمز ژنتیكی در نزدیكی ‪ R577X‬نیافتند.

این شباهت، نشانه انتخاب مثبت است. ژنهایی كه به مبارزه برای بقا كمك می‌كنند برای مدت طولانی به ژنوم انسان محلق می‌شوند و ژنهایی كه دست وپا گیرند از بین می‌روند.

به عبارت دیگر توانایی دویدن در مسافتهای طولانی یك ویژگی ممتاز است كه گروه وسیعی از هوموساپین‌ها یا انسان اندیشه ورز از آن برخوردارند.

با توجه به قدمت طولانی حیات بشر، می‌توان گفت افزوده شدن این ژن به انسانها نسبتا به تازگی رخ داده است.

براساس محاسبات "نورث"، ژن ‪ ۱۵ ،R577X‬هزار سال پیش بین جمعیت اروپای مركزی و ‪ ۳۳‬هزار سال پیش بین مردمان شرق آسیا ریشه دواند.

این نسخه ژن هنوز در همه انسانها وجود ندارد كه علت آن كوتاهی مدت افزوده شدن این ژن به انسانها و یا خنثی شدن آن در اثر فشارهای گزینشی به نفع سایر ژنها است.

نتایج این تحقیق در مجله تخصصی "نیچر ژنتیك" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha