یک محقق ایرانی و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، موفق به برنامه‌بندی مجدد سلولهای مرتبط با تولید انسولین در موشها شدند که می‌تواند به درمان بیماری دیابت نوع 2 بینجامد.

سلامت نیوز:یک محقق ایرانی و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، موفق به برنامه‌بندی مجدد سلولهای مرتبط با تولید انسولین در موشها شدند که می‌تواند به درمان بیماری دیابت نوع 2 بینجامد.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت ، در سالهای اخیر محققان تلاش کرده‌اند راهی برای درمان دیابت، با فعالسازی مجدد سلولهای بتای تولیدکننده انسولین آنها، شناسایی کنند؛ و اکنون دکتر علی ناجی، رئیس مرکز پیوند کبد و کلیه دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش در رویکرد جدید خود توانسته‌اند سلولهای آلفای مرتبط با سلولهای بتا را دوباره برنامه‌بندی کنند که ممکن است در آینده به شیوه‌ای نوین و مکمل برای درمان دیابت بینجامد.

لازم به ذکر است در دیابت نوع 2، کمبود انسولین وجود ندارد؛ بلکه میزان گلوکاگون تولیدی زیاد است و هر دو نوع دیابت نوع 1 و 2 بر اثر میزان ناکافی انسولین تولیدشده در سلولهای بتا بروز می‌کنند. در مرحله نظری، پیوند سلولهای سالم بتا —که برای دیابت نوع 1 باید همراه با داروی سرکوبگر سیستم ایمنی باشد— بیماری را مهار می‌کند؛ اما دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند در آزمایشگاه، با بهره‌وری بالا این سلولها را از سلولهای بنیادی جنینی یا برنامه‌بندی دوبارۀ سلولهای بالغ، تولید کنند.

محققان توانسته‌اند سلولهای جزایر لنگرهانس انسان را با یک ماده شیمیایی درمان کنند که پروتئینی را که گروههای شیمیایی متیل را بر روی هیستونها قرار داده، مهار می‌کند و در نهایت به حذف برخی از تغییرات هیستون می‌انجامد که بر بیان ژنی تاثیر گذاشته است.

گفتنی است هیستونها مجتمعهای پروتئین هستند که رشته‌های دی‌ان‌ای آنها در یک هسته سلولی پیچیده شده است.
محققان دریافته‌اند بسیاری از ژنها در سلولهای آلفا با هر دو نوع تغییر فعالسازی و سرکوب هیستون مشخص شده‌اند. این مجموعه شامل بسیاری از ژنهای مهم برای عملکرد سلولهای بتاست.
پژوهش فوق در مجله Clinical Investigation منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha