دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 69969

نمایندگان مجلس تنها با اختلاف یك رای بیشتر به محمدحسن طریقت‌منفرد برای تصدی وزارت بهداشت رای دادند تا به این ترتیب پیام لازم را در واپسین ماه‌های فعالیت دولت دهم به همگان داده باشند. پیامی كه حاكی از رضایت اندك از جابه‌جایی‌های اخیر در كابینه احمدی‌نژاد است.

رای شكننده مجلس به وزیر بهداشت
سلامت نیوز : نمایندگان مجلس تنها با اختلاف یك رای بیشتر به محمدحسن طریقت‌منفرد برای تصدی وزارت بهداشت رای دادند تا به این ترتیب پیام لازم را در واپسین ماه‌های فعالیت دولت دهم به همگان داده باشند. پیامی كه حاكی از رضایت اندك از جابه‌جایی‌های اخیر در كابینه احمدی‌نژاد است. محمود احمدی‌نژاد خود نیز شخصا در مجلس حاضر شد و طی سخنانی به دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش پرداخت لیكن ظاهرا این دفاع در جذب رای بیشتر نمایندگان موثر واقع نشد و نهایتا از مجموع 224 رای ماخوذه تنها 113 نماینده با وزارت طریقت منفرد موافقت كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در این میان 99 رای مخالف و 12 رای ممتنع هم به‌ دست آمد. تحلیل آرای ماخوذه نشان می‌دهد طریقت منفرد تنها یك رای بیشتر از حد نصاب لازم آورده است. رای یاد شده ضعیف‌ترین رای اعتمادی است كه تا به حال در مجلس به وزاری پیشنهادی احمدی‌نژاد داده شده است. برخی نمایندگان مجلس رای اعتماد شكننده به طریقت منفرد را حاوی پیامی معنادار برای رئیس‌جمهور دانستند. همچنین برخی نیز گفتند اگر دولت در ماه‌های پایانی فعالیتش نبود به احتمال قوی وزیر پیشنهادی رای نمی‌آورد.

مخالفت جدی با طریقت منفرد

در جلسه علنی دیروز مجلس مخالفان زیادی برای انتقاد از طریقت ثبت‌نام كرده بودند و دراین میان 4نفر برای بیان اظهار نظرات خود انتخاب شدند و برخی نیز زمان خود را به دیگرانی دادند كه انتقادات و نكات سخت‌تر و مهم‌تری را برای عدم اعتماد به طریقت داشتند. مخالفان وی تندخویی، ابهامات درخصوص زیرمیزی‌ها و دزدی‌های بیمارستان صدر، بیمارستان خصوصی كه طریقت‌منفرد نیز از سهامداران آن است، ماجرای زمان تحصیل وی در آلمان و عدم تخصص مدیریتی و پژوهشی را از محورهای مخالفت خود با وی عنوان می‌كردند.

از سوی دیگر با وجود اینكه كمیسیون بهداشت درباره حضور طریقت در وزارت بهداشت نظر مثبتی داشت اما اولین فردی كه در مخالفت با حضور طریقت در این پست سخنرانی كرد، حسن تامینی لیچایی نایب رئیس كمیسیون بهداشت بود.وی بر این موضوع تاكید داشت كه طریقت‌منفرد در كمیسیون بهداشت اعلام كرده است نمی‌تواند در این مدت كاری انجام دهد. وی خطاب به طریقت عنوان كرد كه بهتر است قول ندهد، معتقدم كه با این شرایط و با این وزیر نمی‌توان به چشم‌انداز روشن رسید و در آینده با مشكل مواجه خواهیم شد و با توجه به ارادتی كه به شخص آقای طریقت‌منفرد و رئیس‌جمهور دارم می‌خواهم كه تجدید‌نظری در این ارتباط صورت گیرد.

عوض حیدر‌پور دیگر منتقد وزیر پیشنهادی دولت بود و علاوه بر اینكه طریقت را برای سكانداری وزارت بهداشت مناسب نمی‌دید، انتقاداتی به رفتار و عملكرد طریقت در مركز پژوهش‌های مجلس نیز داشت.وی تاكید كرد: وزیر پیشنهادی فاقد رفتارهای عقلی و اندیشه‌های صحیح برای اداره وزارت بهداشت و درمان است. حرف‌ها، شعارها و عزل و نصب‌هایی كه در طول دوره سرپرستی‌اش بوده نشان می‌دهد كه او صلاحیت لازم را ندارد و من از دوستان خواهش می‌كنم مصلحت اندیشی نكنند وزارت‌خانه بی‌صاحب نمی‌ماند.

بهروز نعمتی نیز نوع رفتار طریقت را به عنوان ترجیح بند انتقادات و مخالفت خود قرار داد و گفت: آقای طریقت‌منفرد! شما در بین همكارانتان به عنوان یك فرد عصبانی مشهور هستید و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد نتوانند با شما همكاری كنند. در 3 دوره، مدیریت شما در مجموعه بیمارستان امام حسین همواره از افراد ناتوان، بله قربانگو و ضعیف استفاده كردید كه باعث ورشكستگی آن شدید. امروز بسیاری از افرادی كه شما با آنها مخالفت و اخراج‌شان كردید مدیرانی پر‌توان، خلاق و نخبگانی هستند كه سال‌های سال در كشور آزمون پس داده‌اند؛ شما كه تحمل افراد توانمند و خبره را ندارید چگونه می‌توانید با سیل عظیم مردم دارای مشكل مواجه شوید.

مطلب دیگر زیرمیزی‌هایی است كه در بیمارستان شما وجود دارد و شما روی آنها چشم بستید كه در جلسه دیروز هم مطرح شد اما جوابی به آن ندادید. نادر قاضی‌پورنیز در انتقاد به طریقت، عزل و نسب‌هایی كه در مدت سرپرستی وی در وزارت بهداشت رخ داده بود را مدنظر قرار داد و ضمن انتقاد از رفتار تند طریقت با نیرو‌های خود گفت: آقای منفرد در بیمارستان امام حسین در 10 سال گذشته چند عمل جراحی در مقابل بیمارستان صدر انجام دادید؟ آیا درست است كه پزشكان جوان در بیمارستان صدر با مهر شما عمل جراحی انجام می‌دهند و پولش را به شما می‌دهند؟

توصیه به طریقت به جای دفاع

موافقان طریقت حضور وی در برنامه نویسی برنامه پنجم توسعه، نگاه كلان و مدیریتی را از نقاط مثبت وی عنوان می‌كردند. فرهاد بشیری نماینده مردم پاكدشت كه در موافقت از طریقت سخن می‌گفت عنوان كرد كه بی‌شك صلاحیت عمومی آقای طریقت‌منفرد از سوی رئیس‌جمهور تایید شده كه وی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده است.وی در ادامه دفاعیه خود از منفرد به جای اینكه از عملكرد وی دفاع كند توصیه‌هایی را به طریقت برای بهتر كردن عملكردش داشت و گفت: انتظار این است كه آقای طریقت‌منفرد، برای اجرایی كردن انتظارات مردم و نمایندگان اقدامات لازم را اعمال كند.

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد نیز دیگر موافق طریقت برای وزارت بهداشت بود. وی حضور طریقت‌منفرد را در نگارش برنامه پنجم یكی از نكته‌هایی دانست كه در دفاعیه خود به آن اشاره كرد و وی را فردی متدین و متعهد دانست. قاضی‌زاده با بیان اینكه تمام همت طریقت‌منفرد جز دلسوزی برای محرومیت و مستضعفین نیست افزود: آقای طریقت‌منفرد وقتی در مركز پژوهش‌های مجلس بوده است نیز در كمیسیون بهداشت حضور می‌یافت و ما از ایشان كمك می‌گرفتیم.هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در دفاع از طریقت به برنامه وی اشاره كرد و گفت كه آقای طریقت برای مشكلات بخش بهداشت برنامه دارد و در بودجه 92 نیز این مسائل لحاظ و در نهایت اجرایی خواهد شد.

احمدی‌نژاد آمد، سخنرانی كرد، رفت

پیش از این احمدی‌نژاد برای دفاع از نامی وزیر پیشنهادی‌اش برای وزارت ارتباطات به بهارستان آمده بود و برای تحویل لایحه بودجه برخلاف رسوم هرساله پا به بهارستان نگذاشت تا شنونده انتقادات زیاد بهارستانی‌ها باشد.اما روز گذشته برای دفاع از طریقت به مجلس رفت و مورد استقبال باهنر نایب رئیس مجلس قرار گرفت و در حدود تنها پنج دقیقه به دفاع از طریقت پرداخت دفاعی كه تنها در حد یك پاراگراف بود.

وی در بخش ابتدایی سخنانش به اهمیت وزارت بهداشت و لزوم توجه به این بخش پرداخت و طرح پزشك خانواده و تكمیل چرخه تامین دارو را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری كرد كه با رای اعتماد نمایندگان، طریقت این طرح‌ها را در وزارت بهداشت اجرایی كند.پس از بیان این مسائل، رئیس دولت، مجلس را برای حضور در سفر پروژه‌ای به استان گیلان و مازندران ترك كرد اما در نهایت سفر وی به دلیل شرایط نا مناسب جوی لغو شد.

محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز برای دفاع از خود و اثبات توانمندی‌هایش به سوابق تحصیلی‌اش اشاره كرد و گفت: بنده در تجارب جهانی در حوزه بهداشت و درمان مطالعه داشتم و از نزدیك قوت و ضعف آن را مشاهده كرده‌ام و به آنچه می‌گویم ایمان دارم.وی در پاسخ به مسائلی كه برای عدم توان و صلاحیت وی عنوان شده بود گفت: گفته شد كه بنده 3 بار رئیس بیمارستان امام حسین(ع) بوده‌ام و هر 3 بار عزل شده‌ام. اولین بار بنده ماموریت پیدا كردم كه برای اجرای قانون الزام به سازمان تامین‌اجتماعی بروم و با كمك خدا توانستیم به كارگران امكانات بهداشت و درمان را برگردانیم.

بار دوم رئیس دانشگاه عوض شده بود و مجددا بنده را به ریاست بیمارستان منصوب كرد و این بار نیز برای كمك به اجرای بیمه درمان كمیته امداد امام خمینی(ره) رفتم و توانستیم پزشك خانواده را در سطح اول اجرا كنیم. بار سوم نیز رئیس دانشگاه تغییر كرده بود و بنده را به ریاست بیمارستان منصوب كرد كه مدتی بعد به وزارت رفاه رفتم و در 3 دوره در معاونت این وزارت مشغول بودم. پس من مقصر در عزل نبودم بلكه افتخار خدمت بیشتر را داشتم. درخصوص بیمارستان صدر هم تقاضا دارم از آقای محجوب كه در تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی بود سوال شود. این بیمارستان بر اساس قانون اداره می‌شود و متعلق به تامین‌اجتماعی است و سهامداران فقط آن را اجاره كرده‌اند و ربطی به‌خصوصی‌سازی ندارد.در نهایت نیز بهارستانی‌ها پس از استماع اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، با 113 رای موافق، 99 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 224 آرای مأخوذه، با تصدی محمدحسن طریقت‌منفرد بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موافقت كردند.

طریقت‌منفرد سومین وزیر بهداشت دولت‌های محمود احمدی‌نژاد است. كامران لنكرانی نخستین وزیر بهداشت وی در دولت نهم بود كه كرسی وی در دولت دهم به مرضیه وحیددستجردی به عنوان نخستین وزیر زن در دولت‌های پس از انقلاب واگذار شد. اما عمر این وزارت تا پایان دولت دهم، قد نداد و دستجردی از سوی رئیس‌جمهور عزل شد. طریقت‌منفرد كه سرپرست این وزارت‌خانه شده بود؛ امروز با رای نمایندگان جانشین دستجردی شد.از آنجا كه نصاب اخذ رای اعتماد برای عضویت در كابینه، كسب نصف بعلاوه یك آرای اخذ شده است؛ می‌توان گفت كه رای طریقت‌منفرد دقیقا لب مرز بوده و او كمترین رای را برای پیوستن به دولت دهم در مقایسه با دیگر وزرا اخذ كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha