سلامت نیوز-معاون وزیر بهداشت گفت: تصویب سرانه غیر واقعی در لایحه بودجه امكان افزایش تعرفه‌های پزشكی را از بین می‌برد و با این وضع بیمارستانهای دولتی سال آینده collapse می‌كنند و ورشكست می‌شوند.

سال آینده بیمارستان‌های دولتی ورشكست می‌شوند‌
موید علویان در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ سال‌ها‌ی گذشته بحث سرانه درمان از 4 ماه قبل از عید به طور جدی در شورای عالی بیمه مورد بحث قرار می‌گرفت اما اكنون باید از مسئولان وزارت رفاه پرسید چرا اكنون كه به زمان تدوین و تصویب بودجه سال آینده رسیده‌ایم هنوز سرانه درمان در این شورا تصویب نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: ما در وزارت بهداشت هنوز منتظر تصویب سرانه درمان سال آینده در شورای عالی بیمه هستیم زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده این شورا در وزارت رفاه است.
علویان افزود: اگر تعیین سرانه 4 هزار و 300 تومانی در لایحه بودجه سال آینده صحت داشته باشد، قطعاً ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی از سوی وزارت بهداشت آسیب جدی می‌بینند و ما نمی‌توانیم در وزارت بهداشت وظایف خودمان را به خوبی و در حد انتظار مردم انجام دهیم و بسیاری از خدمات وزارت بهداشت محدود می‌شود.
وی گفت:‌ هنوز شورای عالی بیمه، سرانه درمان سال آینده را تعیین و تصویب نكرده است و اگر بدون این مصوبه، سرانه درمان سال آینده در لایحه بودجه تعیین شده باشد، باید گفت یك نوع دوگانگی در تعیین سرانه سلامت مردم حاكم است.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد:‌ اگر سرانه 4 هزار و 300 تومانی در بودجه سال آینده تصویب شود، تعرفه خدمات پزشكی نیز افزایشی نخواهد داشت و باز هم مشكلات تعرفه به عنوان یك چالش جدی در حوزه سلامت باقی می‌ماند و متأسفانه شاهد افزایش بیش‌تر سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال آینده خواهیم بود.
وی ادامه داد: افزایش نامناسب سرانه درمان به معنای افزایش نیافتن سهم دولت از هزینه‌های سلامت مردم است و این امر بر خلاف برنامه توسعه چهارم است اما وزارت بهداشت برای اصلاح این وضع كاری نمی‌تواند بكند در حالی كه همه، تأمین سلامت مردم را از وزارت بهداشت می‌خواهند.
علویان گفت:‌ ما فقط می‌توانیم از متولیان تتظیم بودجه خواهش كنیم كه سرانه درمان را واقعی‌تر ببینند اما اگر نشد نمی‌توانیم كاری انجام دهیم فقط باید اعلام كنیم كه خدمات وزارت بهداشت بسیار محدود می‌شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت خاطر‌نشان كرد:‌ با این وضع اگر امسال وزارت بهداشت در سه ماه آخر سال با مشكل كسری بودجه و ناتوانی در ارائه خدمات مناسب مواجه شد، سال آینده فقط 6 ماه توان ارائه خدمت مناسب دارد.
وی افزود:‌ وزارت بهداشت برنامه‌های جدید زیادی را در حوزه سلامت محیط كار و ارائه خدمات جدید درباره بیماری‌های نوظهور و جدید، كنترل ایدز، پیش‌گیری از آنفلوانزای پرندگان و كنترل سل و مالاریا دارد كه با این وضع سرانه و بودجه، امكان اجرای آن‌ها نیست.
وی گفت: سرانه نامناسب درمان نه تنها مشكل تعیین تعرفه‌های پزشكی بخش خصوصی را تشدید می‌كند بلكه حتی بیمارستان‌های دولتی را با مشكلات بسیار جدی مواجه می‌كند و با این وضع بیمارستان‌های دولتی سال آینده collapse می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha