معاون غذا و داروی وزارت بهداشت از صرفه جویی 5/1 میلیون دلاری هزینه ارزی به دلیل تولید رادیوداروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 در داخل کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر رسول دیناورند امروز در سمینار آموزشی ژنراتور مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 در سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب افزود: دستیابی به این رادیودارو از جنبه های متعددی مورد اهمیت است که یکی از بخش های آن صرفه جویی ارزی در واردات این رادیودارو است.

دیناروند به فشارهای ارزی که در زمان قطع واردات این رادیوداور به کشور وارد شده بود، اشاره کرد و اظهار داشت: اگر تولید داخلی صورت نمی گرفت کشور با هزینه های بیشتری مواجه می شد.

وی نجات کشور از وابستگی به تولید مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 را یکی دیگر از موهبت های تولید داخلی آن دانست و گفت: این پیشرفت های علمی در ادامه نهضتی صورت گرفته که پرچمدار آن مقام معظم رهبری است و در چند سال اخیر شیرینی دستیابی به قله های دانش و تبدیل علم و فناوری به محصول، ارزش زیادی را در ارتقاء احساس و غرور مثبت ملی داشته است.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به عنوان مسئول برنامه ریزی تأمین و بستر سازی احتیاجات دارویی مردم به شدت از تولیدات داخلی و بر اساس توان ملی حمایت می کند. ضمن اینکه با توجه به این مسئولیت باید از این فرآورده های حیاتی نیز اطمینان داشته باشیم .

وی در خصوص علت همزمان بودن تولید و واردات در مورد رادیودارو مولیبدن گفت: زمانی که پژوهشگاه به این اطمینان برسد که می تواند تمام نیاز بیماران را بدون وقفه تأمین کند، واردات نیز قطع می شود. اما هم اکنون به دلیل آرامش بیشتر بیماران و در حد جبران کمبود فعلی واردات ادامه دارد.

دیناروند با اشاره به سخنان آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص راه اندازی یک راکتور تحقیقاتی دیگر در کشور گفت: این راکتور می تواند به طور کامل تولید را تأمین کند. 

به گزارش خبرنگار مهر، روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به همراه معاونین سلامت و غذا و داروی وزارت بهداشت، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و  چند تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از برگزاری سمینار آموزشی ژنراتور مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 از قسمت های مختلف تولید این رادیو دارو در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران بازدید به عمل آوردند.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha