به طور متوسط در 50 سال گذشته صدها هزارهکتار از جنگل های کشور از بین رفته و یا به سایر کاربری ها تغییر یافته است که باید بر برنامه ریزی های اصولی جلوی این تخریب بی رویه گرفته شود.

میزان جنگل و درختان در ایران یک چهارم متوسط جهانی است
سلامت نیوز : قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان جنگل و درختان در ایران حدود یک چهارم متوسط جهانی است. سرانه جنگل در جهان 8 هزار متر مربع است در صورتی که این سرانه در ایران حدود 2 هزار متر مربع است.

ˈ علی محمد شاعری ˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: هفت درصد مساحت ایران را جنگل در بر گرفته است در حالی که به طور متوسط باید 25 درصد مساحت کشورها به جنگل اختصاص یابد.وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود مساحت جنگل در ایران در دهه 40 حدود 18 میلیون هکتار بوده است که در حال حاضر به حدود 14 میلیون هکتار کاهش یافته است.

وی گفت: به طور متوسط در 50 سال گذشته صدها هزارهکتار از جنگل های کشور از بین رفته و یا به سایر کاربری ها تغییر یافته است که باید بر برنامه ریزی های اصولی جلوی این تخریب بی رویه گرفته شود.

شاعری افزود : هر هکتار جنگل و فضای سبز درهر سال 68 تن گرد و غبار و ذرات معلق را جذب می کند و از این طریق 5/2 تن اکسیژن برای موجودات زنده تولید می شود. علاوه براین اراضی جنگلی بیش از 40 برابر اراضی غیر جنگلی آب را در خود جذب می کنند.

وی تاکید کرد که جنگل ها عامل مهمی برای مقابله با ریزگردها هستند و بر اساس برنامه چشم انداز1404 مقرر شده در 10 سال آینده سالانه حدود 500 هزار هکتار عملیات جنگلکاری و درختکاری در سراسر کشور به مرحله اجرا درآید . علاوه براین ، تمام جنگل های مخروبه احیا و سرانه جنگل از حدود 2 هزار متر مربع فعلی به 2500 متر مربع افزایش یابد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: بر اساس گزارش های موجود در سالهای اخیر سالانه بین 50 تا 100 هزار هکتار عملیات جنگلکاری و فضای سبز در کشور انجام شده است که انجام این عملیات با اختصاص اعتبار لازم سرعت بیشتری می گیرد .

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از گونه های با ارزش درختی در حال انقراض هستند از این رو نیاز به یک طرح ضربتی برای احیا و حفاظت ویژه از درختان است . در حال حاضر ایران جزو 70 کشور با پوشش کم جنگل است و از بین 56 کشور دارای جنگل ، رتبه چهل و پنجم را دارد.

شاعری خاطرنشان کرد : بر اساس شاخص های جهانی هر کشوری که مساحت جنگل آن کمتر از 10 درصد مساحت کشورش باشد از لحاظ زیست محیطی آسیب پذیر است و به عنوان کشوری با پوشش کم جنگل معرفی می شود. در حال حاضر هفت درصد مساحت کشور را جنگل ها در برگرفته اند .

وی یادآور شد : توقف بهره برداری از جنگل ها یکی از راه حل های احیای جنگل است از این رو دادن یک تنفس 10 ساله به جنگل ها یکی از راه حل های موجود برای حفظ جنگل هاست که امیدوارم مورد موافقت مسوولان قرار گیرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha