یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 70711
سلامت نیوز : با آنکه وزارت بهداشت کارخانه‌داران را ملزم کرده که یک ماده تلخ‌کننده (دتاتونیوم بنزوات) به الکل سفید اضافه کنند تا شاید جلوی مصرف خوراکی آن گرفته شود اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که برخی افراد همچنان از الکل طبی و فرآوری شده با ماده تلخ شده که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود به عنوان مشروب الکلی استفاده می‌کنند. علاوه بر میلیون‌ها لیتر مشروب الکلی قاچاق، تولید چند میلیون لیتری الکل سفید در کارخانه‌های داخلی نیز همواره مورد طمع شراب‌خوارهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از الکل ؛ سود حاصل از فروش انواع این الکل‌ها برای داروخانه‌های مختلف بین 70 تا 100 درصد برآورده شده است. در این بین با توجه به مشکلات و استفاده بی‌رویه از الکل طبی صنعتی وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت کشور مجبور به سهمیه‌بندی شده است. در این زمینه دکتر علی نیک‌فرجام، معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت باتوجه به مصرف بی‌رویه الکل‌های تولیدی کارخانه‌ها در برخی موارد و عوارض ناشی از آن ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر ضرورت برگزاری جلسات با اصناف و سازمان غذا و دارو در زمینه تولیدات الکل‌های صنعتی گفت: براساس نظرات کارشناسی سهمیه کارخانه‌های تولیدکننده الکل‌های صنعتی مشخص می‌شود تا موارد الکل صنعتی در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها تنها برای موارد خاص استفاده شود. وی ادامه داد: مقرر شد نیاز کارخانه‌ها به الکل‌های صنعتی مشخص و بر آن مبنا سهمیه در نظر گرفته شود تا با نظارت کارشناسان پایش شوند و خارج از چارچوب مربوطه وارد بازار نشوند.

نیک‌فرجام درباره مسمومیت‌ها و موارد منجر به فوت ناشی از مصرف و سوءمصرف الکل‌های صنعتی گفت: در این زمینه چند گزارش محدود منجر به فوت داشته‌ایم. از آنجا که الکل‌های صنعتی در بازار وجود دارند و در برخی موارد بی‌رویه استفاده شده و مصرف آنها عوارضی ایجاد کرده است، درصددیم تا با ایجاد هماهنگی با وزارت کشور، کنترل‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. این تازه‌ترین و جدی‌ترین ابراز نگرانی مسئولان ارشد بهداشتی کشور از شیوع توزیع و مصرف مشروبات الکلی در کشور است. اما ظاهرا مصرف مشروبات الکلی به حدی افزایش یافته که گزارش‌ها حاکی از آن است که رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند به مرز نگرانی رسیده است. اما موضوع این نگرانی مسئولان وزارت بهداشت به تجارتی پرسود برای واردکنندگان و سازندگان مشروبات الکلی در کشور منجر شده است.

 مشکل اصلی از جایی آغاز می‌شود که به دلیل حرام بودن مصرف مشروبات الکلی برخی مسئولان با پنهان کاری سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند درصورتی که نبود آمار مصرف و مصرف‌کنندگان، از تهدیدات جدی بخش سلامت است. این درحالی است که مصرف بی‌رویه الکل در کشور یک امر جدی است و باید به آن رسیدگی شود. تأثیر الکل بر بدن عرق چوب (متانول) موجود در مشروبات الکلی دست‌ساز، بسیار سریع از راه مخاط دهان و دستگاه گوارش جذب می‌شود. در مراحل اول به خاطر وجود الکل اتیلیک، علائم خفیف و فقط در حد مستی ایجاد می‌کند، ولی با گذشت زمان الکل متیلیک، تحت‌تأثیر آنزیم‌ها متابولیز شده و ایجاد فرمالدهید کرده و این ماده تحت تأثیر آنزیم دیگری قرار می‌گیرد و تولید اسیدفورمیک جوهر مورچه می‌کند.

با توجه به اینکه اسیدفورمیک به میزان کمی در بدن وجود دارد ولی بدن با داشتن یک مکانیسم دفاعی ترکیبات فورمیک را به آب و CO2 (دی‌اکسید‌کربن) تبدیل می‌کند ولی چنانچه مصرف الکل چوب افزایش یابد مقدار اسیدفورمیک افزایش یافته و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. اسید فورمیک در مراحل پیشرفته از سطح خونی- مغزی عبور کرده و وارد مغز می‌شود که باعث آسیب رساندن به سلول‌های مغزی و کاهش سطح هوشیاری و کما و درنهایت مرگ می‌شود. ‌در صورت استفاده مکرر از الکل اتیلیک یا اتانول که همان الکل موجود در داروخانه‌هاست باعث بروز عوارضی همچون کوچک شدن کبد (سیروز کبدی)، زخم معده و عوارض گوارشی می‌شود. عمده‌ترین عارضه مصرف مشروبات الکلی اختلال در غده پانکراس، هپاتیت الکلی، خونریزی دستگاه گوارش ناشی از واریس‌های مری، کم خونی و آنمی، سوءتغذیه، افزایش ابتلا به عفونت‌های ریوی، مغزی و مننژیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میثم ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    2 5
    عالی بود