دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 70820
سلامت نیوز : هفته سلامت یک نوع یادآوری و زنگ هشدار برای مردم و مسئولان در زمینه داشتن سلامت جسمی و روحی است. درواقع سلامت در تمام کشورهای جهان بحثی مهم و اساسی است و در بیشتر کشورهای دنیا سلامت، امنیت و غذا سه نیازی هستند که جدی به آن‌ها نگاه می‌شود. اما در جامعه ایران به مقوله سلامت نه‌تنها به شکل اولویت اول زندگی مردم نگاه می‌شود که حتی مقوله سلامت در دید سیاستگذاران، اولویت دوم و سوم هم به حساب نمی‌آید. توجه‌نکردن مسئولان به مقوله سلامت، دلیلی شده تا به این مقوله منابع مالی لازم هم اختصاص داده نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ، سهم بودجه سلامت از تولید ناخالص ملی در حال حاضر حدود شش‌درصد است و این سهم از کل بودجه کشور به هشت‌درصد می‌رسد. چنین بودجه‌ای بدون شک برای تامین سلامت افراد ناچیز است و نمی‌تواند سلامت آن‌ها را تامین کند. درواقع ما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بودجه‌ای که برای سلامت مردم کشورمان در نظر گرفته می‌شود را با بودجه کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کنیم. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که در همه کشور‌های دنیا به تخصیص بودجه در زمینه بهداشت به دید سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود. به طور قطع وقتی برای سرمایه‌گذاری افراد بودجه‌ای اساسی اختصاص داده شود، افراد سالم‌تر خواهند بود و نشاط بیشتری هم خواهند داشت و از طرف دیگر، این سرمایه‌گذاری دلیلی می‌شود تا به نوعی هزینه‌کردن برای بیماری‌های مزمن و خطرناک هم از بین برود. چون سرمایه‌گذاری در بخش سلامت دلیلی می‌شود تا افراد گرفتار بیماری‌های صعب‌العلاج نشوند.

در هر حال میزان سرمایه‌ای که در ایران برای سلامت در نظر گرفته می‌شود اندک است اما به دلیل تلاشی که نیروهای خدمتگزار در زمینه سلامت مثل پزشکان، پرستاران و... انجام می‌دهند و همین‌طور به خاطر آگاهی‌هایی که شهروندان ایرانی در چند سال گذشته نسبت به حفظ سلامتی پیدا کرده‌اند، به نوعی با بالارفتن اهمیت سلامت در دید مردم روبه‌رو هستیم. خانواده‌های ایرانی چند سالی است که به هر نحوی شده از درآمدشان هزینه می‌کنند تا سلامتی کافی داشته باشند. البته این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که بنابر اصل 29 قانون اساسی هزینه‌های سلامت را باید دولت به واسطه‌های سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان‌های امدادی و مشارکت‌های مردمی تامین کند اما در اصل، دولت این وظیفه را انجام نداده است. با توجه به تمام این موضوع‌ها فکر می‌کنم باید در هفته سلامت، همه مشکلات موجود در حوزه سلامت به صورت جدی و به دور از حاشیه توسط کارشناسان بررسی شود. اگر هفته سلامت، هفته‌ای باشد که تنها به صورت سمبلیک چنین نامی داشته باشد و بحث‌های جدی در این هفته صورت نگیرد و چالش‌های سلامت کشور در این هفته بررسی نشود نمی‌توان به هفته سلامت به دید جدی نگاه کرد. برنامه‌های هفته سلامت باید به‌گونه‌ای باشد که بر دید سیاستگذاران در این حوزه تاثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha