تحقیقات نشان می دهد جهش ژنتیكی می تواند از عوامل قابل توجه ابتلا به دیابت در دوران نوزادی باشد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی محققان دانشگاه شیكاگوی آمریكا با همكاری محققان دانشگاه پنینسول در انگلستان طی تحقیقاتی دریافتند 10 نوع متفاوت از جهش های ژنتیكی می توانند باعث دیابت دوره نوزادی شوند، این نوع از دیابت نوعی غیر معمول از دیابت تیپ یك است كه از سنین زیر یك سال ایجاد شده و بدون تغییر در فرد باقی می ماند و فرد را از دوره نوزادی نیازمند قطعی تزریق مداوم انسولین می سازد.
بر اساس این تحقیقات جهش های ژنتیكی موفق با تحت تاثیر قرار دادن شكل گیری نوع خاصی پروتئین مانع تمایز صحیح این پروتئین شده كه شكل جدید این پروتئین به نوبه خود باعث كشته شدن سلولهای بتا در پانكراس كه مسئول تولید انسولین هستند، می شود.
به گفته محققان در صورت درست بودن این تحقیقات و با مطرح شدن جهش های ژنتیكی به عنوان عامل ایجاد كننده دیابت نوزادی می توان در صورت تشخیص به موقع به درمان این بیماری در نوزادی امیدوار بود.
به گفته محققان در صورتیكه تنها عامل ایجاد كننده بیماری جهش ژنتیكی باشد هر فرد بیمار علیرغم داشتن یك ژن جهش یافته دارای یك ژن كاملا سالم هم می باشد و لذا در صورت مهار كردن ژن جهش یافته و جلوگیری از فعالیت آن و یا با محافظت از سلولهای انسولین ساز در مقابل پروتئین ساخته شده در اثر جهش ژنتیكی می توان بهبود كامل این بیماری را نتیجه گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha