عناصر رادیواكتیو (‪ (radionuclides‬عوامل ضد سرطان خوبی هستند، اما این عناصر همان گونه كه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، موجب از میان رفتن سلول‌های سالم نیز می‌شوند.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی نانو، دانشمندان برای رفع این محدودیت تلاش‌های خود را بر روی انتقال عناصر رادیواكتیو در قالب نانو ذرات به محل هدفشان متمركز كرده‌اند، چرا كه این گونه از ذرات قابلیت هدایت شدن به‌سوی تومورها را دارند.

پژوهش "لون ویلسون" و همكارانش در دانشگاه ‪ ,Rice‬نشان می‌دهد كه نانو لوله‌های كربنی بسیار كوتاه، می‌توانند ذرات آلفای عنصر آستاتین (‪ (At212‬را با نیمه عمری برابر ‪ ۷.۲‬ساعت، به خود جذب كنند.

در این پژوهش كه مقاله آن در نشریه علمی "‪ "Small‬منتشر شده است، نانو لوله‌های كربنی بسیار كوتاهی با ‪ ۲۰‬تا ‪ ۵۰‬نانومتر طول و یك نانومتر قطر به كار رفته است. زیرا نانو لوله‌های با این ابعاد، ویژگی‌های فیزیكی مهمی دارند كه امكان بكارگیری آنها را در درمان سرطان فراهم می‌آورد.

انعطاف پذیری سطح این نانولوله‌های كربنی موجب سازگاری آنها با بافت زنده، فراهم شدن جایگاه‌های اتصال برای محل‌های هدف ونچسبیدن آنهابه یكدیگر می‌شود.

این نانولوله‌ها همچنین به راحتی از غشای سلولی عبور كرده و به سرعت در داخل سلول‌ها تجمع می‌كنند.

به علاوه این نانولوله‌ها توان زیادی برای نگهداری مولكول‌های جذب شده در خود دارند، به گونه‌ای كه طبق آزمایش‌ها ‪ ۹۳‬درصد از (‪At212)‬ای را كه جذب كرده‌اند، هنگام قرار گرفتن در معرض سرم انسانی و شرایط فیزیولوژیك حفظ خواهند كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha