دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7179

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: كمتر از 4 درصد جمعیت كشور دچار فقر غذایی هستند به این معنا كه حداقل كالری روزانه را دریافت نمی‌كنند.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، افزود:‌ نگرانی ما در وزارت بهداشت در مورد بیماریهای وابسته به سوء تغذیه بیشتر معطوف به بیماریهایی است كه به نوع تغذیه و غذای مصرفی نامناسب و دریافت بیش از حد غذا مربوط می‌شود و فقر غذایی از این نظر كه حداقل كالری مورد نیاز افراد تامین نشود اولویت اصلی نیست.
وی گفت: اولویت وزارت بهداشت بیشتر مربوط به نوع غذای مصرفی مردم است چون در سالهای اخیر مصرف غذاهای مضر از قبیل چربی ها و مواد قندی بیش از حد و به طور نگران كننده‌ای افزایش پیدا كرده به همین علت بیشتر مصوبات وزارت بهداشت و شورای عالی سلامت و امنیت غذا نیز در همین زمینه‌ها بوده است.
وی افزود: بیماریهای ناشی از مصرف غذای نامناسب فقط معطوف به چاقی نیست بلكه بیماریهای دیگری نظیر دیابت، گرفتگی عروق كرونر قلب و انباشت سموم در بدن هم هست كه موجب بروز بیماری سرطان می‌شود.
وی گفت:‌ خوشبختانه از یك سال پیش با فعال شدن شورای عالی سلامت و امنیت غذا با حضور رئیس جمهوری مصوبات خوبی در زمینه اصلاح فرهنگ تغذیه و بهبود مواد غذایی توزیعی در كشور داشته‌ایم. آثار برخی از آنها از هم اكنون دیده می‌شود و آثار برخی دیگر نیز در بلند مدت دیده می‌شود.
دیناروند افزود: كاهش مصرف نوشابه‌های قندی و گازدار یكی از نمونه‌های این مصوبات است كه كاملاً مشهود است، علاوه بر آن نگران روغنهای با اسید چرب بالا بودیم كه مصوبات شورای عالی سلامت و پیگیریهای وزارت بهداشت آثار خودش را در بازار گذاشته و سهم روغنهای جامد در بازار كم شده و سهم مصرف روغنهای مایع افزایش یافته است.
معاون وزیر بهداشت گفت: موسسه استاندارد نیز استاندارد اسید چرب روغنهای جامد خانوار را 10 درصد اعلام كرده است كه در راستای سیاستهای مصوب شورای عالی سلامت بوده است و با توجه به آن شاهد رقابت بیشتری بین شركتهای تولید كننده روغن خوراكی برای كاهش اسید چرب و ترانس این روغنها هستیم كه امیدواریم در آینده باز هم شاهد كاهش بیشتر اسید چرب و ترانس این روغنها باشیم.
وی افزود: شورای عالی سلامت و امنیت غذا مصوبات دیگری نیز برای كنترل سوء تغذیه داشته است كه توزیع مواد غذایی با ارزش غذایی بالا در مناطق محروم با همكاری دستگاههای مختلف از جمله آن است كه آثار مثبت این اقدام نیز در كاهش سوء تغذیه در كشور مشهود است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha