سلامت نیوز :محمدرضا بلورساز در نشست خبری همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌وچهارمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب گفت: سال 2011 سال مقاومت میکروبها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نامگذاری شده که اخطار در برابر معضلی است که در تمام دنیا به خصوص در کشورهای جهان سوم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: هر ساله 400 میلیارد تومان در ایران هزینه مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک است که در این مورد، هم مردم و هم همکاران ما مقصرند چرا که بر اساس درخواست بیمار، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: داروخانه‌ها نیز در این بین مقصر هسنند چرا که همکاری لازم با پزشکان را ندارند و در پاسخ به درخواست افراد و بدون نسخه پزشک، آنتی‌بیوتیک به افراد می‌دهند.

این متخصص عفونی اطفال افزود: ما خواهان آنیم که مردم از مصرف نابجای هر دارو به خصوص آنتی‌بیوتیک که ضد بشر و ضد حیات است بپرهیزند چرا که هر آنتی‌بیوتیکی که بی‌جا مصرف شود یک مقاومت میکروبی ایجاد می‌کند.

وی به افزایش آمار آلرژی دارویی در کودکان اشاره داشت و افزود: نظارت در این رابطه با وزارت بهداشت است و رسالت با پزشکان.

محمدرضا بلورساز در ادامه به همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران پرداخت و گفت: این همایش، قطب کنگره‌های اطفال در ایران است چرا که 12 رشته تخصصی کودک از سراسر ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در آن شرکت می‌کنند.

وی به قدمت این کنگره اشاره کرد و گفت: 34 سال قدمت کنگره باعث شده که برجسته‌ترین اساتید سطح دانشگاه‌های کشور در این کنگره شرکت کنندو حدود 200 مقاله در این همایش ارائه شود و 30 تا 40 میزگرد هم در مدت برگزاری این انجمن برپاشود.

بلورساز ، مخاطبان این همایش سالانه را تمام متخصصان کودک در سطح کشور ،پزشکان عمومی و همچنین رشته‌های وابسته دانست و افزود: این همایش از 4 تا 7 اردیبهشت از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر در کتابخانه ملی برگزار می‌شود و 16 امتیاز به شرکت‌کننده‌ها تعلق خواهد گرفت.

محمدعلی رئیسی، عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران،نیز در این نشست خبری به مصرف زیاد آنتی بیوتیک اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم ما خواستار مصرف آنتی‌بیوتیک هستند.

وی گفت: پزشکان را مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کنند و اگر پزشک علمی کار کند و تسلیم نشود و عنوان کند که بیمار بعد از چند روز دوباره مراجعه کند تا اگر نیاز به آنتی‌بیوتیک بود تجویز شود؛ مسئله ویزیت را در نظر می‌گیرند و متأسفانه به این فکر نمی‌کنند که سلامتی بیمار و عدم تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک برای پزشک مهم است.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: متأسفانه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک باعث شده که تمام میکروبهای حساس از بین بروند و میکروبهای مقاوم که به آنتی‌بیوتیک حساس نیستند یکه‌تاز میدان شده و ایجاد بیماری کنند.

وی به مصرف بی‌رویه داروهایی مثل سفتری‌ اکسین اشاره کرد و گفت: تعداد 80 تا 90 مورد مرگ به واسطه مصرف بی‌رویه این دارو توسط وزارت بهداشت تأیید شده است.

رئیسی ادامه داد: متأسفانه واکسن نیز به داروخانه‌ها سپرده شده در حالی که متولی واکسن، متخصصان کودک هستند و باید اطلاع‌رسانی و آگاهی دقیق و جامعی هم به داروخانه‌ها و هم به مردم و پزشکان داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha