نتایج یک مطالعه جدید تاکید می‌کند نور خورشید فاکتوری مهم برای پیشگیری از خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی است.

سلامت نیوز :نتایج یک مطالعه جدید تاکید می‌کند نور خورشید فاکتوری مهم برای پیشگیری از خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی (اُستئوآرتریت) است.
پژوهشگران در این مطالعه دریافتند ساکنان نواحی دارای آب‌وهوای آفتابی، کمتر با خطر ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی مواجهند. این یافته حاصل مطالعه‌ای جدید بر روی بیش از ۲۰۰هزار زن است که شرح آن در مجله سالانه بیماریهای روماتیسمی منتشر شده است. نتایج نشان داد بین میزان تماس با نور خورشید و خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی، ارتباط آشکاری وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت ، متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد در این مطالعه یادآور شدند تفاوت در روشهای محافظت از پوست در برابر نور خورشید (مانند استفاده زیاد از ضدآفتاب‌ها) این مسئله را توجیه می‌کند که چرا زنان جوان، حتی با وجود زندگی در آب‌وهوای آفتابی نیز با خطر ابتلا به این عارضه مفصلی مواجهند.

البته نتایج این مطالعه به‌این مفهوم نیست که افراد تمام طول روز مقابل آفتاب بنشینند؛ چون افراط در این زمینه نیز می‌تواند خطرات جدی برای پوست داشته باشد؛ اما رفتار متعادل در این زمینه بسیار بر سلامت انسان مؤثر است. بر این اساس، پزشکان توصیه می‌کنند افراد در فصل تابستان روزانه ۱۵ دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند و از به‌اصطلاح ویتامین آفتاب (یا همان ویتامین د) بهره‌مند شوند.

در متن این مطالعه آمده است: «تحقیقات نشانگر آنند که دریافت ویتامین د درمان بسیار مفیدی برای روماتیسم مفصلی است. ما می‌دانیم کسانی که ورم مفصلی دارند، از سطح ویتامین د پایینی بهره‌مندند و نور خورشید می‌تواند تأثیر بسیار مفیدی بر سلولهای ایمنی‌ای داشته باشد که موجب این بیماری می‌شوند».

گفتنی است فصل، ساعت روز، شرایط جغرافیایی (ازجمله عرض جغرافیایی)، میزان آلودگی هوا، رنگ پوست،و  همچنین سن، بر توانایی پوست درتولید ویتامین د تأثیر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha