سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
کد خبر: 72044

متاسفانه به دلیل فرهنگ‌سازی نامناسب در زمینه مصرف صحیح دارو، در کشورهای جهان سوم خود درمانی بیشتر رواج دارد، بنابراین افراد با کوچکترین احساس دردی به آنتی‌بیوتیک روی می‌آورند.

آنتی‌بیوتیک‌های دردسرساز
سلامت نیوز : تابستان که از راه می رسد خیلی از خانم‌‌ها که گرمایی هستند، کم کردن دمای بدن خود را به کولر و آب تنی می سپارند، عملی که سرماخوردگی آنان را به همراه دارد و باعث می شود کلی از این فصل گله و شکایت داشته باشند. تا اینجا مشکلی نیست، مشکل از جایی آغاز می شود که این بانوان دست به خود درمانی زده و خودسرانه آنتی‌‌بیوتیک مصرف می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این گزارش را که در گفت و گو با «دکتر شاهین شادنیا» متخصص سم شناسی تهیه شده است بخوانید تا کمتر برای درمان، دست به بسته‌های قرص ببرید.

داروی مضری که انسان‌ها را نجات می‌دهد
80سال از تولید داروهای ضد میکروبی می‌گذرد و همه ما در طول عمر حداقل یک بار مصرف این داروها را که آنتی‌بیوتیک جزو آن به شمار می‌رود تجربه کرده‌ایم. دارویی که به صورت شربت، قرص، کپسول و تزریق به بیمار تجویز می‌شود. تاثیر زود هنگام این دارو علاقه مندان زیادی را برای استفاده، به خود جذب کرده است.خوب است بدانید که این دارو تاکنون جان میلیون‌ها انسان را نجات داده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر عمل کرده است. اما همین تاثیرات خوب دارو موجب شده تا خیلی‌ها به محض اینکه احساس سرماخوردگی یا دندان‌درد می‌کنند بدون اینکه علت آن را تشخیص دهند با مراجعه به نزدیکترین داروخانه آنتی‌بیوتیک خریداری کنند و برای درمان بیماری که نمی‌دانند منشا آن چیست از آن استفاده کنند.

حذف آنتی‌بیوتیک هنر پزشکی است
آنتی‌بیوتیك‌ها برای از بین بردن عوامل ایجاد كننده بیماری‌های عفونی، به صورت گسترده در سراسر دنیا به بیماران تجویز می‌شود. اما نکته نگران کننده اینجاست که این داروها ممکن است در درمان برخی بیماری‌ها بی اثر باشند که به طور کلی به این موضوع پیدایش مقاومت تعدادی از عوامل عفونی گفته می‌شود. میكروب‌ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها، این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌كنند و این ژن از یك گونه میكروبی به گونه دیگری منتقل می‌شود. بنابراین باید گفت: نه تنها تجویز آنتی بیوتیك در مقادیر بالا، نتیجه مثبتی ایجاد نمی‌کند بلکه عفونت‌ها را پایدارتر نیز خواهد کرد. در اصل میكروب یاد می گیرد كه چگونه خود را در برابر آنتی بیوتیك ها محافظت و چطور آن را خنثی و بی اثر كند. به همین دلیل است كه تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیك ها یكی از هنرهای پزشكان است تا بیمار با مصرف كمترین تعداد آنتی بیوتیك، بهبود كامل بیابد.

میکروب‌های جهان سوم قوی‌ترند
متاسفانه به دلیل فرهنگ‌سازی نامناسب در زمینه مصرف صحیح دارو، در کشورهای جهان سوم خود درمانی بیشتر رواج دارد، بنابراین افراد با کوچکترین احساس دردی به آنتی‌بیوتیک روی می‌آورند. بنابراین عوارض این دارو در کشورهای جهان سوم بیشتر دیده می‌شود. در این میان زنان به دلیل این که ساختار بدنی حساس‌تری دارند از آثار این داروی پر مصرف ضربه بیشتری می بینند و بهتر است که فقط با تجویز پزشک به سوی مصرف آن بروند.

مصرف قرص با هر گلودردی ممنوع
فراموش نکنید که هر نوع آنتی بیوتیک با دوز و مصرف مشخص در درمان عفونت یا عفونت‌های خاصی مؤثر است، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها ضمن اتلاف هزینه‌های اقتصادی و تحمیل عوارض دارویی می‌تواند موجب ایجاد مقاومت میکروب‌ها نسبت به داروهای ضد میکروبی ‌شود.

این دارو میکروب‌ را تقویت می‌کند
خیلی‌ها برای یک گلو درد ساده آنتی بیوتیک‌ می‌خورند در حالی که شاید بیماری آنان عفونی نباشد و بدون نیاز به مصرف دارو و با گذر زمان بیماری برطرف می‌شود در این وضعیت مصرف دارو نه تنها بیماری را درمان نمی‌کند بلکه موجب پیدایش میکروب‌های جدید نیزمی‌شود. اما گاهی اوقات بیماری‌ها منشا ویروسی دارند که آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در درمان آنها ندارند.

درمان بیماریهای ساده با هزینه گزاف
از دیدگاه زیستی میکروب‌ها گروه گسترده‌ای از موجودات، باکتری ، قارچ ، کپک و بسیاری از تک سلولی‌ها هستند و ویروس نیزبه عنوان انگل درون سلولی به آن ها اضافه می‌شود که داروهای ضدمیکروبی برای از بین بردن آنها از راه های گوناگون مانند آسیب به دی.ان.ای، تغییر ماهیت پروتئین ها، تخریب دیواره سلولی و روش های دیگر استفاده می‌کنند. بیشتر کشورهای جهان سوم با مشکل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه هستند که بیماری‌های ساده نیز با مصرف این داروها درمان نمی‌شوند و باید از داروهای گران قیمت برای درمان استفاده کرد.هر دارویی که بی‌رویه مصرف شود مسمومیت ایجاد می‌کند، باید توجه کنیم همه داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنیم و این موضوع در کودکان بیشتر مدنظر است.

آسم در کمین كودكان
داروهای آنتی‌بیوتیک برای کودکان بیشتر به شکل شربت موجود است و اکثر بچه‌ها برای خوردن آن علاقه از خود نشان می‌دهند اما باید بدانید کودکان به دلیل توان کم جسمی که دارند ممکن است در برابر مصرف زیاد دارو علایم شدیدتری از خود نشان دهند.

شاید علم جدید توانایی مقابله با این مسمومیت را داشته باشد اما گاهی ناتوانی فرد بر علم غلبه می‌کند. مسمومیت با آنتی‌بیوتیک بیشتر در ناحیه گوارش بروز می‌کند و تاکنون مرگ به این دلیل گزارش نشده است ولی این موضوع چون با علایم شدیدتری در کودکان ایجاد می‌شود در مورد آنان متفاوت عمل می‌کند. البته طبق بررسی‌های به عمل آمده خطر ابتلا به آسم در کودکان زیر دو سال که مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک دارند، بالاتر از سایر کودکان است.

مسموم هم می‌شوید
شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که فکر می‌کنید آنتی‌بیوتیک مسمومیت ندارد اما باید بدانید این دارو نیز مانند سایر داروها و مواد شیمیایی ممکن است علایم مسمومیت مانند: تهوع، استفراغ، اسهال و بروز ناراحتی‌های گوارشی را از جمله علایم ایجاد كند که در صورت بروز آن باید بیمار را به مراکز درمانی رساند و اورژانس بیمارستان برای رفع مسمومیت اقدامات اولیه راصورت می‌دهد. باید به این نکته توجه کرد که در صورت مواجه شدن با این علایم از خود درمانی پرهیز کنید، زیرا پزشکان در این وضعیت بهترین افراد برای کمک به بیمار شناخته می‌شوند. البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود و بروز عوارضی در آینده ممکن است فرد را تهدید کند.

رماتیسم قلبی ارمغان مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک
شاید خیلی‌ها فکر کنند که با بروز علایم مسمومیت و درمان آن خطری آنان را تهدید نمی‌کند و می‌توانند مصرف بی‌رویه خود را ادامه دهند اما باید بدانید که مصرف خودسرانه و نادرست آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بروز عوارض کلیوی، قلبی و به خصوص رماتیسم قلبی را در آینده به فرد تحمیل کند که این موضوع منجر به هزینه‌های زیاد درمانی خواهد شد. بنابراین مهمترین راه‌های مقابله با بروز انواع نارسایی‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی افزایش آگاهی مردم در مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها است.

نارسایی کلیوی 15 درصد از مردم
به طور کلی طبق گفته این متخصص، در ایران حدود 15 درصد بیماران دارای نارسایی کلیوی هستند که مصرف این دارو نیز تاثیرمستقیم بر عملکرد کلیه‌ها دارد و باید نسبت به مصرف آنها با احتیاط بیشتری عمل کرد. دارویی که زنان ایرانی بیش از هر دارویی دیگری تمایل به مصرف را بدون نظر پزشك به حلق خود می ریزند.

عزم جدی برای آموزش مصرف داروها لازم است
باید توجه داشت که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمنی که از طریق مصرف بی‌رویه داروهای مختلف ایجاد می‌شود نیازمند یک عزم جدی هستیم که در این زمینه نقش پزشکان و رسانه‌ها از همه مهمتر است، به طوری که با آموزش‌هایی که برای عموم مردم طراحی می‌شود می‌توان درصد ابتلا به این بیماری را کاهش داد. باید جنبه‌های حمایتی در سطح جامعه به گونه‌ای تأمین شود که فرد به دلیل فرار از هزینه‌های ویزیت و درمان اقدام به تهیه مستقیم دارو از داروخانه نكند.

چند توصیه برای سرماخوردگی
اگر بیماری به سراغتان آماده است دور قرص را خط بکشید .به جای آن شستشوی بینی با سرم شستشو یا آب نمک می‌تواند موجب پاکیزگی مجاری بینی شود و از میکروبی شدن ناحیه تنفسی پیشگیری کند،بنابراین از یک لیتر آب جوشیده و یک قاشق چای‌خوری نمک برای قرقره استفاده کنید. این عمل بیماری شما را بهبود می بخشد. پیاز را از یاد نبرید زیرا به صورت ضدعفونی کننده‌ موثری می‌تواند عمل کند، پیاز پخته شده باعث تسکین گلو شده و علایم سرماخوردگی را از بین می‌برد.بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد بنابراین حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی خواهد شد.

تا می توانید سیر بخورید؛ چون دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در سبد غذایی خود سیر را می‌گنجانند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند سریعتر بهبود می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha