محققان به تازگی دریافته‌اند كه كه مصرف مكمل‌های روزانه ژنیستنین (genistenin) موجود در سویا در تركیب با كلسیم، ویتامین د و یك رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و تنظیم قند خون در زنان یائسه كه به كاهش تراكم استخوانی مبتلا هستند، كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ژنیستنین یك ماده طبیعی است كه در سویا یافت می‌شود. پروفسور فرانچسكو اسكوآدریتو و دستیاران وی از دانشگاه مسینای در ایتالیا، تاثیرات این ماده را بر عوامل خطرزا در بروز بیماری‌ قلبی عروقی بر روی حدود 400 زن سالم با متوسط سن 54 سال مورد مطالعه و آزمایش قرار دادند.

این زنان تقریبا در سن 49 سالگی یائسه شده بودند. نتایج این پژوهش در مجله "غدد و متابولیسم" به چاپ رسیده است.

این زنان تحت رژیم‌های مشابه با چربی محدود بودند و قبل از آغاز مصرف مكمل‌های حاوی سویا برای یك دوره 4 هفته‌ای از خوردن هرگونه فراورده حاوی سویا منع شده بودند. به علاوه این شركت كننده از روش هورمون درمانی جایگزین بعنوان روشی برای پیشگیری از كاهش تراكم استخوانی در زنان یائسه، استفاده نمی‌كردند.

سپس این زنان به دو گروه تقسیم شدند كه یك گروه از مكمل‌های حاوی ژنیستنین و گروهی دیگر از مكمل‌های شبه ژنیستنین استفاده می‌كردند. در ضمن در كل این دوره دو ساله تمام زنان رژیم غذایی سالم داشتند.

نتایج این پژوهش نشان داد: گروهی كه از ژنیستنین خالص به همراه ویتامین د و كلسیم و یك رژیم غذای سالم استفاده كرده بودند، هم شاهد بهبودهایی در نشانه‌های بروز بیماری قلبی عروقی و هم شاهد تاثیرات مثبتی بر متابولیسم قند خون بودند كه به این ترتیب می‌تواند از بروز دیابت نیز پیشگیری به عمل آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha