سلامت نیوز : عضو هئیت علمی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلای نوزادان به بیماری‌های ژنتیکی را 3 برابر افزایش می‌دهد.

منصور صالحی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه در ازدواج‌های فامیلی ژن‌های معیوب می‌توانند از یک جد مشترک به هر دو والد به ارث رسیده باشد، خاطرنشان کرد: اگرچه والدین با وجود داشتن یک ژن سالم و یک ژن معیوب بیمار نیستند اما می‌توانند به طور اتفاقی هردو، ژن‌های معیوب خود را به فرزند انتقال دهند که نتیجه آن ممکن است یک بیماری ژنتیکی در فرزند باشد.

وی با بیان اینکه در ازدواج‌های غیر فامیلی احتمال ابتلای نوزادان به بیماری‌های ژنتیکی 2 درصد است اما در ازدواج‌های فامیلی احتمال ابتلای نوزادان به بیماری‌های ژنتیکی افزایش می‌یابد، ‌تصریح کرد: قوم و خویش بودن والدین و پس از آن ازدواج‌های فامیلی فرزندان احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را تا 3 برابر افزایش می‌دهد.

این متخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: هر فرد حدود 25 هزار ژن دارد و هر چه نسبت خویشاوندی زوجین دورتر شود تعداد ژن‌های مشترک آن‌ها نیز کاهش می‌یابد بنابراین ریسک ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در نوزادانی که والدین آن‌ها اقوام درجه دو و سه و پس از آن هستند، کاهش می‌یابد.

صالحی با اشاره به اینکه معلولیت در بیشتر کودکانی که در مراکز بهزیستی و یا سایر مراکز بستری هستند به دلیل ازدواج خویشاوندی است، ادامه داد: مشاوره ژنتیک در مورد ازدواج‌های فامیلی یک ضرورت است و حتی در ازدواج‌های غیر فامیلی انجام این مشاوره در صورت وجود مشکلات ژنتیکی در والدین می‌تواند از به دنیا آمدن فرزند مبتلا جلوگیری کند.

این عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برخی ازدواج‌های فامیلی ریسک ابتلا به بیماری ژنتیکی فرزند قابل محاسبه است، اضافه کرد: مشاوره ژنتیک مشخص می‌کند یک ازدواج فامیلی کم خطر، با خطر متوسط و یا پرخطر است.

وی بیان کرد: شایع‌ترین معلولیت در بین نوزادان این والدین، معلولیت‌های ذهنی و جسمی است و حتی 40 درصد بیماری‌های عروق کرونر قلب به خصوص از نوع زودرس آن نیز به علت ازدواج‌های فامیلی است.

صالحی اضافه کرد: با توجه به تعداد ژن‌ها و بیماری‌های ژنتیکی انتظار نمی‌رود یک آزمایش ژنتیک بتواند به طور کلی سلامت ژنتیکی فرزندان یک زوج را مشخص کند و متاسفانه برخی تبلیغات در این خصوص تنها به قصد سودجویی انجام می‌گیرد.

این متخصص ژنتیک با اشاره به اینکه آزمایش‌های ژنتیک تنها برای تشخیص برخی بیماری‌ها انجام می‌شود، گفت: اگرچه بیماری‌های ساده‌ای مانند ناشنوایی، تالاسمی و هموفیلی در صورت ازدواج و بارداری در دوره جنینی با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص است اما متخصصان ژنتیک ترجیح می‌دهند ازدواج‌های فامیلی صورت نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha