سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
کد خبر: 72161
سلامت نیوز : آیا رفتن به دندانپزشکی را دوست دارید؟ یا از رفتن به دندانپزشکی خوشتان نمی آید؟ آیا از رفتن به دندانپزشکی متنفرید؟ اگر به سوال سوم پاسخ مثبت دادید؛ لطفا کمی به علت آن هم فکر کنید. چرا از رفتن به دندانپزشکی متنفرید؟ آیا می ترسید؟ آیا صداهای تیز و گوش خراش دریل های دندانپزشکی روح شما را آزار می دهد و یا... شاید شما هم از گروه افرادی هستید که خیلی سریع  »عق  «می زنید و رفتن به دندانپزشکی با تحریک شدید، شما را به عق زدن های مداوم دچار می کند؟

اگر شما از این گروه افراد هستید احتمالا در بلعیدن قرص و کپسولها هم کمی مشکل دارید و از اینکه پزشک نیز گلوی شما را به کمک چوب های مخصوص معاینه، بررسی کند، واهمه دارید چون در تمام این موارد، دچار تهوع و عق زدن های شدید خواهید شد.

کسانی که با کوچک ترین تحریکی دچار واکنش شدید شده وعق می زنند، گاهی از این واکنش بدنشان بسیار رنج می برند و دچار دردسر می شوند بنابراین احتمالا این گروه افراد و شاید دیگران که در آن مورد، مشکل کمتری دارند، دوست دارند بدانند که علت ایجاد این واکنش در بدن ما چیست؟ واقعیت این است که عق زدن، واکنش طبیعی بدن در مقابل خفگی است.

ناحیه ای در انتهای سقف دهان ما به نام کام نرم وجود دارد که تحریک این ناحیه در بیشتر افراد به عق زدن منجر می شود و همین واکنش باعث می شود که در موارد خاص، جلوی ورود اشیای بزرگ و خطرناک به حلق گرفته شده و از خفگی آنها جلوگیری شود. علاوه بر جنبه فیزیولوژیک و علت های فیزیکی که باعث شروع عق زدن می شود، ذهن و تجربیات فکری ما نیز در این زمینه بسیار موثر است.

بعضی از افراد حتی دچار نوعی ترس از تهوع و استفراغ می شوند که شرایط را برای آنها سخت تر می کند. معمولا ریشه اینگونه ترس ها و نگرانی ها از تهوع، عق زدن و حتی استفراغ به دوران کودکی بازمی گردد.

اگر شما یکی از این افراد هستید، از والدین تان درباره وقایع کودکی سوال کنید. شاید بتوانید یک خاطره تلخ مربوط به تهوع شدید یا استفراغ را از بین آنها بیرون بکشید. آنگاه روی ذهن خود کار کرده و آن خاطره قدیمی و مشکلات ایجاد شده از آن را به روشی منطقی حل و فصل کنید و آن را برای همیشه از خاطرتان کنار بگذارید. در هر حال، گفتار قدیمی  »هر مشکلی، چاره ای دارد«  درباره این مشکل یعنی  »عق زدن « های شدید هم مصداق دارد و در این زمینه راه حلهای خوبی وجود دارد. این راه حلها را به کار ببندید تا به آرامش بیشتری برسید.

یک مشکل و 6 را ه حل

یکی از شدیدترین واکنشهای » عق زدن  «در مطب های دندانپزشکی و هنگامی که دندانپزشک روی دندانهای ما کار می کند، پیش می آید. این نکات کوتاه و کاربردی به شما کمک می کند که در هنگام درمانهای دندانپزشکی آرام تر باشید و کمتر عق بزنید:

1 - از بینی نفس بکشید . این نکته بسیار مهم است. نفس کشیدن از بینی تا حد زیادی از تهوع شما کم می کند بنابراین هنگام سرماخوردگی که بینی شما بسته است به دندانپزشکی نروید. قبل از رفتن به دندانپزشکی بینی خود را تمیز کنید و یا در صورت نیاز به کمک سرم فیزیولوژی بینی تان را شستشو دهید تا کاملا تمیز باشد و بتوانید به راحتی از راه بینی تنفس کنید.

2 - پاهایتان را بلند کنید.  راه حل جالبی است، نه؟ اما امتحان کنید. واقعا موثر است. اگر روی صندلی دندانپزشکی خوابیده اید و عق زدنهای شما شروع شده است، هر دو پای خود را بلند کنید. این کار موجب می شود عضلات شکم شما منقبض شده و عق زدن قطع شود.

3 - صبح ها دندانپزشکی نروید.  در بسیاری از افراد تهوع وعق زدن، بیشتر در صبحها اتفاق می افتد. ملاقات های دندانپزشکی تان را به بعد از ظهرها موکول کنید و با معده خالی به دندانپزشکی بروید تا کمتر دچار تهوع شوید.

4 - مشکل را با دندانپزشک در میان بگذارید. گاهی اوقات دندانپزشک می تواند با قرار دادن اندکی ژل یا اسپری بی حس کننده دندان در قسمت کام نرم، شما را تا حد زیادی آرام تر کند و »عق زدن « کمتر شود. اثر این مواد بی حس کننده  معمولا تا یک ساعت باقی می ماند.

5 - کمی نمک یا سرم فیزیولوژیک روی نوک زبا نتان بریزید.  این کار باعث می شود که کمتر عق بزنید.

6 - آرام باشید.  تمرکز و آرامش در کاهش تحریک های  »عق زدن « بسیار موثر است. آرام و کنترل شده تنفس کنید و بر این تنفسها، تمرکز داشته باشید حتی می توانید تعداد نفس هایتان را )که حتما از طریق بینی انجام می شود(  بشمارید. تکنیکهای دیگر تمرکز و خود هیپنوتیزم را یاد بگیرید و هنگام رفتن به دندانپزشکی آنها را پیاده کنید
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha