رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با بیان این كه 75 درصد عمل‌های جراحی با روش بیهوشی عمومی انجام می‌شود، گفت:‌ 25 درصد از عمل‌های جراحی نیز با استفاده از بی‌هوشی منطقه‌یی صورت می‌گیرد.

دكتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب توضیح داد: منظور از بیهوشی عمومی ایجاد بی‌دردی در بیمار به وسیله تزریق یا استنشاق ماده بیهوشی است. اثر این نوع بیهوشی با فاصله كوتاهی بعد از عمل به تدریج از بین می‌رود.

وی افزود: بیهوشی منطقه‌یی نیز به وسیله تزریق در ناحیه مورد نظر و غیرفعال كردن اعصاب درد در آن قسمت صورت می‌گیرد و اثر این نوع بی‌حسی نیز مدتی پس از عمل از بین می‌رود.

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با بیان این كه به كارگیری روش بیهوشی بستگی به نوع عمل جراحی دارد، گفت: به طور كلی در عمل‌های جراحی كه در قسمت تحتانی بدن صورت می‌گیرد، می‌توان از بی‌حسی منطقه‌یی استفاده كرد. حال آن كه در برخی اعمال جراحی دیگر مانند اعمال بر روی قسمت‌های داخلی بدن از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

قیامت با اشاره به باور غلط برخی از مردم مبنی بر خطرآفرین بودن بیهوشی عمومی گفت: با توجه به پیشرفت دانش و تجهیزات و داروهای بیهوشی، این عمل راحت‌تر و ایمن‌تر شده است و خطرات این بخش اعمال جراحی در حال حاضر بسیار ناچیز است؛ بنابراین نوع باورهای مردم نادرست است.

وی گفت:‌ در سایر كشورهای جهان نیز نسبت میزان استفاده از بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی تقریبا مانند ایران است، اما در كشورهای پیشرفته، مردم با داشتن آگاهی بیشتر در مورد بیهوشی در انتخاب روش بیهوشی برای خود می‌توانند اظهار نظر كنند.

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه اظهار كرد: البته از نظر متخصصان بیهوشی در اعمالی كه امكان استفاده از روش بی‌حسی منطقه‌یی وجود دارد،نباید از بیهوشی عمومی استفاده كرد.

قیامت با اعلام این كه در حال حاضر حدود 4 هزار متخصص بیهوشی در كشور فعالیت دارند، یادآور شد: تمام این متخصصان با روش بیهوشی عمومی به خوبی آشنا هستند. بسیاری از متخصصان بیهوشی نیز روش بی‌حسی منطقه‌یی را به خوبی می‌شناسند و امیدواریم با آموزش سایر متخصصان تمام این افراد نحوه انجام بی‌حسی منطقه‌یی را فرا بگیرند.

وی یادآور شد: شرایط مختلفی از جمله سن و بیماری‌های زمینه‌یی در انتخاب نوع بیهوشی برای بیمار تاثیرگذار است، چنانچه توصیه می‌شود بیماران مسن‌تر با استفاده از روش بی‌حسی منطقه‌یی تحت عمل جراحی قرار گیرند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha