سلامت نیوز-تومور قاعده جمجمه یك بیمار 80ساله با روشی جدید در بیمارستان 17 شهریور شهرستان آمل استان مازندران خارج شد.

خارج کردن تومور جمجمه یك بیمار 80 ساله با متد نوین آندوسكوپیك در آمل
سرپرست تیم پزشكی گفت: این جراحی برای اولین بار در كشور با روش جدید آندوسكوپیك و بدون برش روی جمجمه، صورت یا كام دهان بیمار صورت گرفت.
دكتر "محمدرضا یزدانی ابیانه" روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: از طریق سوراخهای بینی بیمار، دسترسی به تومور امكان‌پذیر شده و با بزرگنمایی و دید بالای اپتیكال آندوسكوپ، تومور به همراه حاشیه‌های آن به صورت تكه تكه از بینی بیمار خارج شد.
وی تصریح كرد: در این روش برخلاف روشهای گذشته عوارضی نظیر زمان طولانی عمل، برشهای مختلف، تشنج، نشت مایع نخاعی، بی‌حسی، مرگ و غیره كمتر وجود دارد.
یزدانی ابیانه گفت: این تومور جزو نئوپلاسم‌های بدخیم قاعده جمجمه با منشا سیستم بویایی است و در متوسط سنی دهه ششم بروز می‌یابد.
وی ادامه داد: این تومور علاوه بر درگیری بینی، امكان نفوذ در داخل جمجمه و سایر ارگانهای سر را دارد و تظاهراتی نظیر انسداد بینی، خونریزی از بینی، از بین رفتن حس بویایی، سردرد، سینوزیت و غیره را در بیمار به وجود می‌آورد.
سرپرست این تیم پزشكی افزود: بیمار مرد  80 ساله كاندیدای مناسبی به منظور انجام این عمل بود و تاكنون در كشور گزارشی از انجام عمل مشابه با این ابعاد و با این روش وجود نداشته است.
وی با اشاره به ابعاد هفت سانتی متری این تومور اظهار داشت: تومور از یك سال گذشته در بیمار موجب انحراف كامل تیغه بینی به سمت راست شده و او به دلیل وسعت تومور، دچار سینوزیت شدید دوطرفه، انسداد و خونریزی شدید شد و این مساله كم خونی شدید را در بیمار به دنبال داشت.
یزدانی ابیانه انجام این عمل را موفقیت آمیز توصیف و تصریح كرد: با همكاری تیم پزشكی و پرسنل بیمارستان  17شهریور آمل با انجام این جراحی به روش آندوسكوپیك (جراحی بسته یا بدون شكاف) تومور با كمال موفقیت در مدت زمانی یك ساعت خارج شد و اكنون حال بیمار رضایتبخش است.
این پزشك متخصص گوش، حلق و بینی قابل استفاده بودن این روش را برای بیماران سنین بالا كه تحمل جراحی باز را ندارند از مهمترین مزیت روش یادشده توصیف كرد.
وی گفت: در آخرین آمار پنج درصد عمل تومورهایی كه اكثر آنها بدخیم است با این روش قابل خارج شدن بوده و بیشتر تومورهای خوش‌خیم با این روش قابل درمان هستند.
یزدانی ابیانه بااشاره به اینكه این روش هنوز درایران به این گونه صورت نگرفته بود گفت: با هماهنگی و مشورتهایی كه با استادان و پزشكان بیمارستانهای كشور بویژه حضرت رسول اكرم (ص) در تهران انجام شد و با اعلام آمادگی بیمارستان  17شهریور آمل به تجهیز سیستم آندوسكوپیك این عمل جراحی به روش آندوسكوپیك بر روی این بیمار  80ساله با موفقیت انجام شد.
به گفته این پزشك متخصص این روش آندوسكوپی برای اولین بار در سال 1975 توسط دكتر "اشتن برگر" اتریشی انجام گرفت و از این روش در ابتدا برای درمان سینوسهای چركین و مزمن استفاده می‌كردند كه با پیشرفتهای علمی و تجهیزات، ابزارها و لنزهای سیستم آندوسكوپی در كنار تجارب، مهارتها و تخصص پزشكان برای درمان تومورهای سینوس (استزی یونور بلاستونای بویایی)، بازگشایی ناهنجاریهای مادرزادی در نوزادان به نام "آتوزی كوان" به كار گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha