دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 73574
سلامت نیوز : خانم 40 ساله‌ای بعد از تایپ چندین صفحه با کامپیوتر خود در روز گذشته، ساعت سه بامداد از خواب بیدار می‌شود. احساس بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن در انگشتان دست دارد. دست‌های خود را تکان می‌دهد. انگشتان خود را چندبار باز و بسته می‌کند. چند دقیقه بعد گزگز و بی‌حسی دست خوب می‌شود و دوباره می‌خوابد. قبلا هم این مشکل چندبار برای او ایجاد شده و به شکل اتفاقی احساس کرده که قدرت دست او کم شده و اجسام از دست او به زمین می‌افتند. سندروم تونل کارپ یا کانال مچ دستی بیماری است که به علت فشار به عصب مدیان هنگام عبور از درون تونل مچ دستی ایجاد می‌شود. عصب مدیان یک عصب حسی و حرکتی است. این عصب مسئول حس‌دادن به انگشتان شست، سبابه، میانی، نیمی از انگشت انگشتری و حس کف دست است. این عصب همچنین موجب تحریک عضلات برجستگی تنار می‌شود. برجستگی تنار در کف دست و در مجاورت انگشت شست بوده و حاوی عضلاتی است که شست را حرکت می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ گاهی اوقات بنا به عللی فضای درونی این کانال تنگ می‌شود. به طور مثال وجود یک تومور یا کیست در کانال می‌تواند فضای آن را تنگ کند یا بدجوش‌خوردن یک شکستگی مچ دست می‌تواند موجب تغییر شکل استخوان شده و فضای کانال را تنگ کند. ولی در بیشتر اوقات علت کاهش فضا، تورم تاندون‌های خم‌کننده انگشتان و غلاف اطراف آن‌هاست که از درون این فضا عبور می‌کنند.

این تاندون‌ها می‌توانند به علت حرکات مکرر و مداوم مچ دست و انگشتان متورم شوند. کارهایی مانند تایپ زیاد یا استفاده زیاد از پیانو می‌توانند موجب بروز علایم سندروم کانال کارپ شوند. گاهی اوقات تورم تاندون‌ها و غلاف آن‌ها به علت تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری یا یائسگی برای بیمار ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین علایم این بیماری به صورت گزگز و سوزن‌سوزن‌شدن و بی‌حسی در انگشتان شست، سبابه و میانی دست است.در مراحل اولیه بیماری، استفاده‌کردن از مچ‌بند طبی که با داشتن یک آتل فلزی محکم در آن باعث بی‌حرکتی نسبی مچ دست می‌شود، به درمان کمک می‌کند. درصورتی که بیمار به این روش درمانی پاسخ مناسبی نداد پزشک معالج با استفاده از تزریق «کورتیکواسترویید» در کانال کارپ سعی در کاهش تورم درونی آن و درمان بیماری می‌کند. تزریق در کانل کارپ ممکن است همراه با یک دوره گچ‌گیری باشد.

در صورتی که این درمان هم موثر واقع نشود پزشک از عمل جراحی استفاده می‌کند. در عمل جراحی رباط عرضی مچ دست پاره می‌شود تا به این وسیله فشار درون کانال مچ دستی کاهش یابد. این عمل جراحی را می‌توان به صورت باز و با شکاف‌دادن پوست و به روش آندوسکوپی انجام داد. در روش آندوسکوپی لوله‌ای از طریق شکاف کوچکی در مچ دست به زیر پوست فرستاده شده و از طریق آن رباط عرضی مچ دست شکاف داده می‌شود. در صورت انجام‌نشدن درمان مناسب و به موقع این بیماری، به تدریج فشار روی عصب میانی بیشتر شده و در نهایت باعث بروز عوارض غیرقابل برگشت می‌شود.

در عمل جراحی رباط عرضی مچ دست برش داده می‌شود تا فشاری که روی عصب مدیان وجود دارد کم شود. عمل جراحی برش رباط عرضی مچ دست را می‌توان با استفاده از آرتروسکوپ انجام داد.پیشگیری از عود مجدد این بیماری با خودداری از فعالیت زیاد در مدت کوتاه و توزیع کارها در زمان طولانی‌تر، خودداری از قراردادن دست و مچ دست در حالت خیلی خم در هنگام کارکردن مثلا هنگام استفاده از کیبورد یا ماوس کامپیوتر امکان‌پذیر است.

باورهای اشتباه در مورد فشارخون بالا
حتما شما هم در مورد فشار خون بالا شنیده‌اید یا خود درگیر آن هستید. لازم است آگاهی بیشتری درباره آن کسب کنید. بعضی از مردم به اشتباه تصوراتی نادرست از این بیماری دارند که گاهی می‌تواند برای آن‌ها خطرساز باشد. بعضی از باورهای غلط به این شرح است:

عصبانیت و عرق‌کردن از علایم فشار خون بالاست
برخی می‌گویند عصبانیت و عرق‌کردن از نشانه‌های فشار خون بالاست اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. فشارخون بالا هیچ نشانه‌ای ندارد. به همین دلیل به آن «قاتل خاموش» می‌گویند. بنابراین تنها راه تشخیص بیماری کنترل فشار خون است. بعضی از افرادی که به‌ظاهر سلامت هستند و احساس بیماری نمی‌کنند نیز ممکن است از این مشکل رنج ببرند.
به همین ترتیب، افرادی که عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی یا سکته را دارند (مانند سیگارکشیدن یا اضافه وزن)، ممکن است فشار خون بالایی نداشته باشند. براساس مطالعات اخیر، حدود یک نفر از هر سه آمریکایی بزرگسال فشار خون بالا دارند و بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند. همین ناآگاهی آن‌ها را در معرض خطر سکته، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری‌های کلیوی قرار می‌دهد. پس اگر به تازگی فشار خون خود را کنترل نکرده‌اید، سریع اقدام کنید.

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنم، فشار خونم بالاست
عده‌ای می‌گویند وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند فشار خونشان بالا می‌رود، اگرچه همیشه این طور نیست چون در خانه همه چیز طبیعی است؛ ولی ممکن است بعضی از افراد در مطب پزشک به دلیل استرسی که دارند، فشار خونشان به طور موقت کمی بالا برود، اما عوامل بسیاری از جمله فعالیت فیزیکی، نوسانات عاطفی و استرس فشار خون را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اندازه‌گیری فشار خون در خانه ممکن است به شما کمک کند تا میزان واقعی آن را متوجه شده و به پزشک اطلاع دهید.

اگر کلسترول من بالاست، حتما فشار خون هم دارم
ارتباط کلسترول بالا با فشار خون بالا هم تصوری اشتباه است. کلسترول خون بالا خود به تنهایی منجر به افزایش فشار خون نمی‌شود. اما عاداتی در زندگی که باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند، ممکن است باعث افزایش فشار خون هم بشوند. عاداتی مانند داشتن رژیمی سرشار از چربی اشباع و عدم فعالیت بدنی.

این روزها فشار خون اغلب مردم بالاست
این روزها زندگی سرشار از استرس است و استرس از جمله عواملی است که خطر فشار خون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که دائم فشار خون خود را کنترل کنید. همچنین مهم است به یاد بسپاریم، فشار خون بالا می‌تواند کنترل شود و خطر بروز بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

بهتر است دارو را قطع کنم
برخی بیماران می‌گویند برای مدتی دارو مصرف کردم، اما فشار خونم پایین نیامد، بهتر است داروها را قطع کنم. اما این تفکر به هیچ‌وجه درست نیست. فشار خون بالا بیماری‌ای است که می‌تواند کنترل شود، ولی درمان نخواهد شد. اگر پزشک شما دارویی برای این مشکل تجویز کرده است، مطابق دستور او آن را مصرف کنید. کاهش مقدار دارو یا قطع آن بدون نظر پزشک، می‌تواند برای شما خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha