چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 73797

سلامت نیوز : پزشکان با ساخت نوعی حسگر فشار یک قدم در جهت تولید نوع جدیدی پوست مصنوعی پیش رفتند که از قابلیت حس لامسه برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ حس لامسه برای ساخت روبات‌ها حائز اهمیت است و این دستاورد می‌تواند به تولید اندام‌های مصنوعی برای معلولان منجر شود اما ساخت پوست مصنوعی انسان به طور قابل توجهی مشکل است چرا که پوست به ضعیف‌ترین تماس‌ها حساسیت دارد.

براساس نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال طبیعت ارتباطات چاپ شد، ‌این حسگر جدید می‌تواند قابلیت پوست طبیعی را داشته باشد. این حسگر نسبت به پوست طبیعی انسان حساسیت بیشتری دارد.

یکی از متخصصان ارشد مهندسی شیمی دانشگاه «استنفورد» گفت: اگر انگشت پوست یا دست خود را لمس کنید، فشار به کار گرفته شده در طیف کیلوپاسکال است. این حسگر می‌تواند فشاری را که صدها برابر کمتر از لمس کردن است شناسایی کند.

«ژنان بائو» و تعدادی از همکارانش سال‌ها بر روی وسایل الکترونیکی که پوست انسان را تحریک می‌کنند، کار کرده‌اند. در سال 2010 میلادی آنان از ساخت حسگر فشار فرااحساسی خبر دادند اما کارایی لازم را نداشت.

بائو گفت: این وسیله جدید ترانزیستوری است که از نیمه رسانا پلیمری منعطف ساخته شده است.

بائو و همکارانش این وسیله را بر روی مچ دست یک مرد امتحان کردند و دریافتند که می‌توانند ضربان نبض او را با حساسیت بیشتری از قرار دادن انگشت‌ها بر روی رگ احساس کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha