سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 739

سرب یكی از آلاینده های موجود در هواست كه استنشاق آن از سوی زنان باردار باعث سقط جنین و متولد شدن نوزادان با وزن كم می شود .

آلودگی هوا باعث سقط جنین می شود
كریمیان كارشناس بهداشت دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: میزان مواجه ماده با گروهی از ذرات معلق یا هیدروكربن در هشتمین ماه بارداری بر رشد جنین اثر مستقیم دارد .
 وی گفت: بررسیها نشان می دهد اثرات آلاینده ها، منواكسید كربن، دی اكسید گوگرد ، سرب ، ذرات معلق در ماه های آخر این دوران باعث تاثیرات منفی (خفگی نوزاد) و سقط جنین می شود .
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد استنشاق زیاد سرب از سوی مادران و رسیدن آن از طریق خون بند ناف به نوزاد، با كاهش وزن هنگام تولد و كاهش قد ارتباط دارد.
 وی تصریح كرد: با توجه به افزایش آلودگی هوا در زمستان ، خطرات جدی در سنین بزرگسالی ، از دست رفتن رشد و تكامل در دوران پیش از تولد و ابتدای تولد با بیماری هایی نظیر دیابت غیر وابسته به انسولین ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد .
 وی گفت: وزن كم هنگام تولد، نوسانات هورمونی ، واكنش های عصبی و تغییر سیستم ایمنی از عوارض ناشی از آلودگی هوا است .
كریمیان تاكید كرد: مادران پس از تولد نوزاد نیز نباید در زمان آلودگی هوا نوزاد خود را از خانه خارج كنند ، از آنجاكه نوزادان سریعتر از بالغین تنفس می كنند این امر تماس آنها را با هر نوع آلاینده ای در هوا بدون استفاده از فیلترهای موثر بینی افزایش می دهد .
 وی یادآورشد: در معرض قرار گرفتن نوزادان با آلاینده های سمی بر رشد و توسعه سیستم تنفسی و مغزی (كاهش یادگیری در بزرگسالی) ، اعصاب غدد و سیستم ایمنی بدن و خطر افزایش سرطان های بعدی در زندگی آن تاثیر می گذارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha