سلامت نیوز : در سال‌های اخیر آمار جراحی‌های برداشتن سینه‌ها در میان زنان اروپایی به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و قرار دادن پروتز‌ افزایش یافته است و به دنبال آن بازار پزشکان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی رونق گرفته است.

تب «ماستکتومی» در حالی در اروپا و امریکا بالا گرفته است که اخیرا نیز یکی از هنرپیشه‌های هالیودی به دلیل خطر ابتلا به سرطان سینه و پیشگیری از آن به این عمل جراحی اقدام کرده است. این درحالیست که بسیاری از پزشکان «ماستکتومی» را اولین و تنها شیوه درمان سرطان پستان نمی‌دانند.

دکتر ناهید نفیسی متخصص پستان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: عمل برداشتن پستان در غرب برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان متداول است و بسیاری از زنانی که ریسک بالای ابتلا به این بیماری را دارند، تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند. ابتدا از آنان تست ژنتیک گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن ژن، پستان برداشته و همزمان بازسازی می‌شود.

وی در عین حال با بیان اینکه عمل برداشتن پستان عوارض بسیار زیادی دارد، گفت: به احتمال زیاد باید نوک پستان برداشته شود و حتی در صورت حفظ آن، احتمال از بین رفتن این عضو وجود دارد. از سوی دیگر ممکن است پروتز عفونت کند و بیمار حس نوک پستان‌ را از دست بدهد و همین امر موجب به وجود آمدن اختلالات روانی شود.

این متخصص پستان با تاکید بر اینکه برداشتن پستان معمولا آخرین روشی است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان توصیه می‌شود، ادامه داد: البته با برداشتن تخمدان نیز می‌توان از این امر پیشگیری کرد که این روش معمولا برای زنانی توصیه می‌شود که حداقل دو فرزند به دنیا آورده‌اند.

نفیسی همچنین گفت: سابقه خانوادگی تنها 10 درصد در ابتلا به سرطان پستان موثر است؛ بنابراین اگر در خانواده، یک فرد به این بیماری مبتلا است، به سایر زنان خانواده توصیه نمی‌شود که تحت عمل جراحی برداشتن پستان قرار گیرند.

در عین حال روزنامه دیلی‌میل نیز در گفت‌وگو با چند زن 21 تا 50 ساله که برای پیشگیری از سرطان سینه تحت جراحی ماستکتومی قرار گرفته‌ بودند، بدون اشاره به عوارض تحتمالی و هزینه‌های بالای این شیوه درمانی، به بررسی کیفیت زندگی این افراد پرداخته است.

«راشل جوی هورن»، 23 ساله یکی از این زنان است.

راشل به احتمال اینکه بیماری سرطان پستان را از مادرش به ارث برده باشد، خود را تیغ جراحان سپرد تا از این بیماری پیشگیری کند.

او از سختی‌های این عمل جراحی گفت و اینکه خانواده‌اش مخالف بودند.

«استفانیا استیونسون»، 50 ساله نیز یکی دیگر از زنانی است که تحت این عمل قرار گرفته بود، نیز در این باره گفت: پس از آن که متوجه شدم یک نوع ژن سرطان در بدن من وجود دارد، تصمیم به این اقدام گرفتم.

او همچنین گفت: مادرم به این بیماری مبتلا نبود اما پس از بررسی تاریخچه زندگی افراد خانواده‌ام دریافتم مادربزرگم در سن 42 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان فوت کرده بود براین اساس هنگامی که برای انجام معاینات لازم به مطب پزشک مراجعه کردم، تصمیم به جراحی گرفتم تا زندگی بدون ترس از سرطان داشته باشم!

اگرچه ماستکتومی یک شیوه درمانی مطمئن برای سرطان پستان است، اما به گفته پزشکان، این شیوه اولین و تنها راهکار درمانی نیست که هر فردی به خاطر شک و ترس از ابتلا به سرطان پستان و جهت اقدام پیشگیرانه نسبت به انجام آن اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha