شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 73966
سلامت نیوز : ورود پنی‌سیلین‌های چینی که گاه عوارض و پیامدهایی را به دنبال دارد به بازار امروز نقل محافل است البته مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و درمان ورود این پنی‌سیلین‌ها را شایعه‌ای بیش نمی‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در حالی که برخی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستانی از وجود پنی‌سیلین‌های چینی و تزریق آن ابراز گلایه و ناراحتی کرده و در تماس با خبرگزاری فارس در اردبیل نسبت به پیگیری این امر مصر بودند ما اصل ماجرا را از عضو انجمن داروسازان کشور و استان اردبیل جویا شدیم که با رد ورود پنی‌سیلین‌های چینی اعلام کرد به هیچ عنوان چنین شایعه‌ای صحت ندارد.

شیوا اسبقیان با بیان اینکه در داروخانه‌ها پنی‌سیلینی به نام چینی به بیماران و مراجعان فروخته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از قاچاق این دارو اطلاعی ندارم اما اینکه ادعا شود در داروخانه‌ها و یا مراکز درمانی پنی‌سیلین چینی فروخته می‌شود و برخی عوارض آن مربوط به مارک چینی بودن آن است قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه پنی‌سیلین حساسیت‌زا است و اگر در مصرف آن دقت نشود تشنج و برخی عوارض نامناسب را به دنبال دارد، یادآور شد: حساسیت ناشی از مصرف پنی‌سیلین به حدی بالاست که اگر در هنگام تزریق آن به فرد تست نشده و مورد ارزیابی قرار نگیرد و بعد از تزریق آن، تحت نظر قرار نگیرد ممکن است عوارضی نظیر بیهوشی و به کما رفتن فرد را به دنبال داشته باشد.

این داروساز گفت: خطرناک‌تر از مصرف بی‌رویه پنی‌سیلین تقاضای مردم برای خرید لیدوکائین همراه با این دارو است که گاه بر حساسیت‌ها می‌افزاید و مخلوط کردن آن با پنی‌سیلین تشنج و عوارض بسیار خطرناکی را به همراه دارد اما مردم به ظاهر احساس می‌کنند این مخلوط کردن به کاهش درد ناشی از تزریق پنی‌سیلین کمک می‌کند.

اسبقیان با رد این شایعه که چند نفر بیمار در اردبیل به دلیل تزریق پنی‌سیلین چینی جان باخته‌اند و یا به کما رفته‌اند، عنوان کرد: فکر نمی‌کنم در مراکز بیمارستانی ما پنی‌سیلین چینی مصرف شود و یا بخواهند با تزریق آن با جان مردم بازی کنند که گاه شایعه مصرف بی‌رویه پنی‌سیلین و عوارض آن را در حالت عادی به نام پنی‌سیلین چینی تبلیغ می‌کنند تا از این طریق به حوزه بهداشت و درمان فشار آورند و برخی مقاصد را از این طریق دنبال کنند.

وی به اقبال مردم در مصرف پنی‌سیلین آن هم به صورت بی‌رویه و گاه تقاضا برای خرید آن از داروخانه‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: به هیچ‌وجه نباید پنی‌سیلین با لیدوکائین مخلوط شود و در کنار آن فردی که پنی‌سیلین به وی تزریق می‌شود باید نیم ساعتی تحت نظر باشد تا عوارض احتمالی آن برطرف شود.

این فعال حوزه بهداشت و درمان افزود: از بیماران و عموم مردم انتظار داریم در مصرف مواد شیمیایی به ویژه پنی‌سیلین به عنوان یک داروی علاج‌بخش آن هم در مرحله آخر درمانی اصرار نکنند و از مصرف خودسرانه آن که تشنج و عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال دارد، پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما به رغم این اظهارات و برخی نظرات کارشناسی مبنی بر رد شایعه ورود پنی‌سیلین‌های چینی به داروخانه‌ها و مراکز درمانی به نظر می‌رسد همچنان نیاز به فرهنگ‌سازی و درست مصرف کردن داروها به ویژه پنی‌سیلین‌ ضرورت دارد که متولیان امر باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شفافی را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha