سلامت نیوز : یک متخصص روانشناسی بالینی با بیان اینکه کودکان نیاز دارند تا احساسات خود را برای والدین بازگو کنند، گفت: ارائه آموزش‌های لازم از سوی والدین به فرزندان موجب ارتقای سطح هوش هیجانی در آنها می‌شود.

دکتر بهروز دولتشاهی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه هوش هیجانی مهارتی است که از بدو تولد در انسان وجود دارد و میزان آن در افراد مختلف، متفاوت است، گفت: توانایی شناخت و کنترل احساسات خود و دیگران مهارتی است که انسان علاوه بر استعداد ذاتی خود می‌تواند در طول زندگی و در موقعیت‌های گوناگون کسب کرده یا آن را افزایش دهد.

وی با تاکید بر این که ارائه آموزش‌های لازم از سوی والدین به فرزندان در ارتقای سطح هوش هیجانی آنها بسیار تاثیرگذار است، گفت: قابلیت‌های سرشتی کودکان از شناخت هیجانات و عواطف مختلف به تدریج در طول زمان و در محیط رشد می‌یابد. این که تا چه حد به کودک اجازه داده شود تا احساس شادمانی، عصبانیت یا ناراحتی خود را به زبان آورده و یا به تصویر بکشد نقش مهمی در افزایش سطح این مهارت دارد.

این متخصص روانشناس بالینی با اشاره به اینکه والدین الگوی فرزندان خود هستند، یادآور شد: آرام بودن پدر و مادر و انتقال این آرامش به کودک، تماس لمسی، کنترل حرکات و حتی تن صدا در برخورد با وی در کاهش اضطراب و افزایش توانایی اداره عواطف و احساسات کودک تاثیر ویژه‌ای دارد.

وی اظهار همدردی کردن با خردسالان به هنگام ناراحتی و خشم آنها را از جمله شیوه‌های موثر در یادگیری حس همدردی با دیگران توسط کودک عنوان کرد و گفت: کودکان نیاز دارند تا احساسات خود را برای والدین بازگو کنند. می توان با بیان جمله‌هایی همچون ناراحت به نظر می‌رسی؟ آیا دوست داری در خصوص موضوعی که ناراحتت کرده حرف بزنی؟ یا عبارات مشابه به آنها کمک کرد تا در خصوص عواطف خود آزادانه صحبت کنند.

دکتر دولتشاهی در پایان با اشاره به اینکه کودک از همان ابتدای تولد آرام بودن و توانایی بروز احساسات را از والدین می آموزد، تصریح کرد: سنین پیش از دبستان تا راهنمایی، بهترین سن برای کسب مهارت های کنترلی عواطف و هیجانات در ارتباط با دیگران و افزایش میزان هوش هیجانی در فرزندان، محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha