سلامت نیوز : محققان ایرانی در تلاشند با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی مزانشیمی انقلاب بزرگی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ایجاد کنند اما اغلب تحقیقات در فاز حیوانی است و تنها درمان عقب ماندگی ذهنی وارد فاز آزمایش انسانی شده است.

محمد فرانوش، معاون فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با فارس گفت: سازمان انتقال خون در تلاش است با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی راهی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج پیدا کند.

وی افزود: سلولهای مزانشیمی بنیادی سلول‌های اولیه هستند که قابلیت تبدیل شدن به سلول‌های اصلی بدن را دارند و با استفاده از یکسری مواد امکان رشد و تمایز این سلولها به سلولهای قلب، کبد، پوست و سایر اندام‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا تاکنون با بهره‌گیری از سلول‌های مزانشیمی روی بیماری‌های مختلفی کار شده افزود: در دنیا روی بیماری‌های مختلف از جمله ام‌اس کار شده اما همگی در مرحله آزمایش بوده و تاکنون تأیید نهایی نشده است.

این فوق‌تخصص خون خاطرنشان کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های مختلف در سازمان انتقال خون در مرحله تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی مزانشیمی و فاز حیوانی است که برخی سلولها تمایز یافته و باید مارکرهای سلولی در آزمایشگاه برآورد شود.

به گفته فرانوش فقط در یک مرکز از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان بیماران عقب‌ماندگی ذهنی در فاز آزمایش انسانی است.

معاون فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون اظهار امیدواری کرد در صورت به نتیجه رسیدن این تحقیقات، اتفاق بزرگی در عرصه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha