جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 76324
سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص چشم، تأکید کرد: سایه‎های مزاحم را اصطلاحاً "مگس‌پران" چشم می‌گویند که معمولاً با حرکت چشم، مگس‌پران هم حرکت می‌کند، اما چون جهت حرکت آن در خلاف جهت حرکت چشم است نمی‎توان آن را با چشم تعقیب کرد.

دکتر محمد فاتحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره "مگس‌پران" چشم، گفت: مگس‌پران در حقیقت سایه کدورت‌های موجود در مایع زجاجیه چشم است که روی شبکه می‌افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود. این کدورت‌ها ممکن است ناشی از چسبندگی و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه، جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در داخل چشم باشد.

وی در ادامه در رابطه با علل ایجاد این عارضه، اظهار کرد: مگس‌پران عارضه شایعی است و با افزایش سن، شیوع آن افزایش می‌یابد، طوری که بیش از 60 تا 70 درصد افراد بالای 60 سال مگس‌پران را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: رشته‎های موجود در زجاجیه در کودکان و جوانان معمولاً بسیار ظریف است و دیده نمی‌شود، اما با بالا رفتن سن این رشته‌ها ضخیم‌تر می‌شود و در بعضی قسمت‌ها به هم می‌چسبند و باعث ایجاد کدورت می‌شوند که سایه این کدورت بر روی شبکیه به صورت مگس‌پران احساس می‎شود. در بسیاری از افراد مسن بخشی از رشته‌های محیطی زجاجیه که به شبکیه متصل است از جای خود کنده می‌شود و به داخل بخش مرکزی زجاجیه می‌افتد، این حالت را «جداشدگی خلفی زجاجیه» می‌نامند که شایع‌ترین علت مگس‌پران است.

فاتحی اظهار کرد: در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، می‎تواند به دلیل وجود خونریزی در داخل زجاجیه رخ بدهد. افراد بالای 60 سال، افراد نزدیک‌بین، افرادی هستند که سابقه جراحی چشم دارند افرادی که سابقه التهاب چشم دارند، بیشترین افرادی هستند که در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

فوق‌تخصص چشم، یادآور شد: بسیاری از افراد مدت‎ها مگس‌پران داشته و هیچ مشکلی پیدا نکرده‎اند. مگس‌پرانی که سال‎های سال وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نکرده است، معمولاً خطری ندارد اما بروز مگس‌پران جدید می‎تواند ناشی از مشکلات جدی چشمی باشد.

دکتر فاتحی با اشاره به این که بروز عارضه "مگس‌پران" خطرناک نبوده و نیازی به درمان ندارد، افزود: در اکثر موارد پس از چند ماه، مگس‌پران به تدریج کوچک می‌شود و فرد نیز عادت می‌کند اما در مواردی که مگس‌پران با سوراخ یا پاره‌گی پرده شبکیه همراه باشد، ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد. از طرفی مگس‌پران قدیمی که سالها وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نکرده است، معمولاً بی‎خطر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha