دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 76509

از صدای‌تان راضی هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است چه خوب اما حتما در جامعه با افرادی برخورد داشته‌اید كه صدایی نامتناسب با چهره و وضعیت اجتماعی خود دارند و هر چه هم سعی می‌كنند نمی‌توانند اثرات نامطلوب صدای ناخوشایند خود را از بین ببرند.

جراحی زیبایی صدا چرا و چگونه ؟
سلامت نیوز : از صدای‌تان راضی هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است چه خوب اما حتما در جامعه با افرادی برخورد داشته‌اید كه صدایی نامتناسب با چهره و وضعیت اجتماعی خود دارند و هر چه هم سعی می‌كنند نمی‌توانند اثرات نامطلوب صدای ناخوشایند خود را از بین ببرند. این ناهنجاری صدا به هر دلیلی كه ایجاد شده باشد به‌راحتی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را از بین برده و مشكلات زیادی در مناسبات اجتماعی برای او ایجاد كند، حتی اگر این فرد چهره خوشایند و ظاهری برازنده داشته باشد صدای بد می‌تواند تاثیر این ویژگی‌های مطلوب را به‌سادگی كمرنگ كند. آیا این افراد راهی برای غلبه بر مشكل خود دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ برای پاسخ به این پرسش پای صحبت‌های دكتر محسن نراقی نشستیم تا شما را با یكی از جالب‌ترین روش‌های جراحی آشنا كنیم. دكتر نراقی، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی، فلوی فوق تخصصی جراحان بینی آمریكا و مدرس آكادمی جراحان پلاستیك و ترمیمی صورت آمریكا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران  است.

آیا همه می‌توانند صدا را جراحی كنند

ما هرگز برای كسی كه صدای قابل‌قبولی دارد توصیه نمی‌كنیم. ما این مسئله را برای مواردی كه صدا نامتناسب است تجویز می‌كنیم اما كسی كه تارهای صوتی نرمال و صدای خوبی دارد نباید چنین جراحی انجام دهد.

جراحی صدا

ما در افرادی كه چنین مشكلی دارند برشی كوچك روی گلو در محاذات حنجره انجام داده و جراحی‌های بسیار ظریفی روی تارهای صوتی انجام داده و كشش تارهای صوتی را تغییر می‌دهیم. یعنی مثلا در یك خانم می‌خواهیم فركانس صدا بالاتر رفته و صدا زیرتر شود. در این‌ها كشش تارهای صوتی را زیادتر می‌كنیم. اگر بخواهیم در یك آقا فركانس صدا بالاتر رفته و صدا بم‌تر و كلفت‌تر شود تارهای صوتی را شل‌تر می‌كنیم. این جراحی‌ها هم با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا جراح حین كار بتواند صدای بیمار را بشنود و تارهای صوتی را در بهترین وضعیت قرار دهد. این كار دقیقا مثل كوك كردن یك ساز موسیقی است.

فرق صداها

ما دركل 2 تار صوتی حقیقی داریم و بالای آن برآمدگی‌هایی به نام تارهای صوتی كاذب وجود دارد. صدا در حقیقت در اثر ارتعاش و به‌هم رسیدن 2 تار صوتی حقیقی ایجاد می‌شود كه سمت راست و چپ حنجره قرار گرفته‌اند و همه افراد هم این 2 تار صوتی را دارند اما در برخی افراد این تارهای صوتی بلندتر و در برخی كوتاه‌تر و قطورتر است همچنین سایز حنجره هم متفاوت است. البته هورمون‌های جنسی هم بعد از بلوغ باعث بزرگ‌تر شدن حنجره پسرها می‌شوند.

ناهنجاری بینی تحت‌تاثیر صدا

یك ناهنجاری كمابیش شایع به نام «شكاف كام مادرزادی» وجود دارد. این بچه‌ها باید حدود یك سالگی تحت عمل جراحی قرار گیرند. برخی از آن‌ها دیرتر مراجعه كرده یا حتی برخی عمل می‌كنند ولی ممكن است كام به‌طور كامل بسته نشود. در این افراد تكلم دچار اشكال می‌شود. این‌ها وقتی حرف می‌زنند مخاطب اصلا نمی‌فهمد چه می‌گویند مگر این‌كه با او زندگی كرده باشند. این افراد اغلب شكاف لب هم دارند و در ناحیه بینی هم دچار ناهنجاری هستند. بسیاری از آن‌ها بعد از دوران بلوغ برای عمل زیبایی بینی به ما مراجعه می‌كنند. من معمولا به این بیماران پیشنهاد می‌كنم، به‌جای بینی ابتدا صدا را درست كنند چون تكلم آن‌ها به‌حدی اشكال دارد كه حتی اگر بینی زیبایی هم داشته باشند به واسطه همین تكلم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. مسئله صدا می‌تواند حتی از یك ناهنجاری شدید بینی هم تبعات سنگین‌تری برای بیمار به‌همراه داشته باشد.

از بینی تا دهان

افراد به دلایل متفاوت و متعددی ممكن است دچار اشكال در صدا و تكلم باشند. بخشی ممكن است به‌دلیل مشكلات در حفره دهان باشد از قبیل كوچكی فك، اشكال در جفت شدن دندان‌ها یا شكاف كام گاهی هم مشكل به‌خاطر سینوزیت و پولیپ یا انحراف بینی است كه رزونانس صدا را دچار تغییر می‌كند. در افرادی كه شكاف كام دارند رزونانس صدا بیشتر می‌شود و آن‌هایی كه پولیپ یا انحراف بینی دارند رزونانس كم می‌شود و صدا حالت تودماغی پیدا می‌كند. اگر اشكال در ناحیه دندان‌ها و فك باشد با درمان‌های ارتودنسی یا جراحی‌های فك می‌توان مشكل را برطرف كرد. همین‌طور اگر بیماری سینوزیت یا پولیپ یا انحراف بینی دارد اگر نسبت به رفع آن‌ها اقدام كند مشكل رزونانس صدایش برطرف می‌شود.

وقتی صدا با شخصیت شما جور نیست

حتما افراد بسیاری را دیده‌اید كه صدای‌شان كاملا با ظاهر و شخصیت‌شان متفاوت است، مثلا آقایی است كه صدایش خیلی زیر است یا خانم جوانی است كه صدای كلفت و خشنی دارد. این قضیه می‌تواند برای فرد اشكالات متعددی در روابط اجتماعی ایجاد كند و اعتماد به نفس او را از بین ببرد. هر كسی هم آن‌ها را می‌بیند هر چقدر هم كه بقیه موارد ظاهری‌‌اش صحیح و مناسب باشد می‌گوید، چقدر صدایش بد است یا صدایش به‌خودش نمی‌آید. بسیاری از این افراد مایل هستند برای رفع مشكل خود اقدام كنند.

صدا چگونه در می‌آید؟

تارهای صوتی در حنجره قرار دارند. با عبور هوا از میان تارهای صوتی آن‌ها به هم نزدیك شده و صوت تولید می‌شود. انقباضات عضلات حنجره بر كیفیت این صوت اثر می‌گذارد. موقع تنفس هم این تارها از هم جدا شده تا فرد بتواند نفس بكشد. صوت تولید شده در حفره دهانی و حلق پردازش شده و به‌صورت كلام در می‌آید. بنابراین در صحبت یك بخش تولید صوت است كه در حنجره و تارهای صوتی اتفاق می‌افتد و یك قسمت تكلم است  مربوط به وضعیت بسیار پیچیده اعصاب، عضلات زبان، حلق، كام و...است كه باعث می‌شود، فرد تكلم صحیح داشته باشد.داخل حنجره عضلات زیادی وجود دارد، برخی از آن‌ها تارهای صوتی را به‌هم نزدیك كرده و برخی دیگر از هم دور می‌كنند، بعضی از این عضلات تارهای صوتی را كشیده و آن را سفت‌تر می‌كنند مثل یك ساز موسیقی. این عملكرد پیچیده باعث می‌شود، فرد صاحب صدا باشد.

مشكل حنجره معلم‌ها و خواننده ها

یكی از ناهنجاری‌هایی كه در خود حنجره اتفاق می‌افتد و روی صدا تاثیر می‌گذارد زائده‌ای است كه روی تارهای صوتی ایجاد می‌شود. این در كسانی كه زیاد و بلند صحبت می‌كنند مثل معلم‌ها یا خواننده‌ها دیده می‌شود. ابتدا كه این زائده هنوز درست مستقر نشده می‌توانیم مشكل را كنترل كنیم اما اگر ضایعه كاملا مستقر شد باعث می‌شود تارهای صوتی به‌درستی به هم نچسبند و صدای فرد خشن شود.

تاثیر منفی سیگار روی صدا

سیگار تاثیر بسیار منفی روی تارهای صوتی دارد. استفاده از آن اثر تجمعی بسیار شدید و وحشتناكی روی حنجره می‌گذارد و  امکان  ابتلا به سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد. هرفرد سیگاری كه به‌مدت چند هفته صدایش خشونت داشته باشد باید حتما آندوسكوپی حنجره انجام دهد. این را بدانید که 90 درصد سرطان‌های حنجره در افراد سیگاری دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میلاد زنگنه بندانی ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    30 6
    با سلام من بیست و شش سال دارم و مشکل شکاف دادم و صدام مثل همه ی شکاف کامی ها تو دماغیه و این مشکل واسم سالهاست که کابوس شده توی دو سالگی عمل شکاف کام انجام دادم و چهار سال پیش هم اورتودنسی و هم عمل فک ولی تاثییر مثبتی نداشته خواهشن من رو راهنمایی کنید با تشکر
  • راضیه ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    13 6
    به نظر من شما حتمن به یک گفتاردرمان هم مراجعه کنید
  • مهدیار بابایی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    61 11
    سلام خدمت دوستان گرامی . بنده 27 سالمه و مشکل صدا دارم . خیلی صدام تو دماغیه و باعث شده تو جمع دوستان یا کلاس دانشگاه و جاهای شلوغ زیاد صحبت نکنم . حالا خواستم بدونم باید بینی عمل کنم یا حنجره؟؟ اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه داره ممنون میشم راهنماییم کنه .
  • جواد ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    40 4
    درود فردی که یکم صداش تو دماغی هست و‌مخصوصا پشت تلفن یا وقتی که صداش جایی ضبط میشه خیلی باعث خجالتش میشه چطورباید مشکل رو رفع کنه؟ البته صداش واضح هستش و مشکلی نداره برا تکلم فقط تو دماغیه تشکر