سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه طبق آمار 90 درصد از مردم جامعه ما یک نوبت در طول زندگی رفلاکس را تجربه کرده‌اند، گفت: حدود 7 درصد از بیماران به طور روزانه، 14 درصد به طورهفتگی و 28 درصد از مردم ماهیانه از عارضه ریفلاکس رنج می برند.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه شیوع بیماری ریفلاکس رو به افزایش است، گفت: ریفلاکس، برگشت غذا از مری به معده است.

وی با بیان اینکه برطبق آمار 90 درصد از مردم جامعه ما یک نوبت در طول زندگی ریفلاکس را تجربه کرده‌اند، گفت: حدود 7 درصد از بیماران به طور روزانه، 14 درصد هفتگی و 28 درصد از مردم ماهیانه از عارضه ریفلاکس رنج می برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ترش کردن شایع ترین علامت ریفلاکس است، گفت: در این حالت بالا آوردن تلخی دهان و احساس ترشی ایجاد می شود.

دکتر اسحاق حسینی در خصوص علل افزایش این بیماری گفت: مصرف غذاهای مملو از چربی به ویژه فست فودها، چاقی ( خصوصا چاقی شکمی)، استفاده از لباس های تنگ و فشار بر ناحیه شکم از عوامل افزایش دهنده ابتلا به ریفلاکس هستند.

وی گفت: بر اساس آمار، 60 درصد مردم جامعه اعم از شهری و روستایی افزایش وزن دارند، این مشکل موجب افزایش خطر ابتلا به ریفلاکس می شود، کاهش وزن در این افراد بسیار کمک کننده است.

این فوق تخصص گوارش استرس را دومین عامل ابتلا به ریفلاکس عنوان کرد و افزود: پس از تغذیه، استرس دومین عامل ابتلا به این عارضه است که موجب تشدید علایم ریفلاکس می شود.

دکتر اسحاق حسینی تصریح کرد: بهبود بیماری با تغییر شیوه زندگی امکان پذیر است، انجام حرکات ورزشی روزانه، پرهیز از مصرف غذاهای چرب، وزن متعادل و کنترل چاقی مهمترین راهکارهای درمانی این بیماری هستند.

وی یادآور شد: چگونگی مصرف و نوع غذاهای مصرفی اولین گام در اصلاح روش های تغذیه‌ای است و باید از مصرف انواع نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی اجتناب شود، پس از صرف غذا به مدت یک تا یک ساعت و نیم از خوابیدن یا دراز کشیدن پرهیز شود.

اسحاق حسینی خاطرنشان کرد: مصرف برخی داروها نیز موجب بروز ریفلاکس می شود، استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری در درازمدت، داروهای قلبی و افراط در مصرف داروهای گوارشی موجب بدتر شدن ریفلاکس می شود، بنابراین در مبتلایان به ریفلاکس، داروها حتما باید با نظر پزشک مصرف شود.

این فوق تخصص گوارش در پایان تصریح کرد: بیماران در صورت بروز علایم ریفلاکس باید سریعا به پزشک مراجعه کنند، اغلب بیماران نیازی به آندوسکوپی ندارند، بیمارانی که دچار گیرکردن غذا هنگام بلع هستند و با درمان های دارویی بهبود نیابند و یا به کم خونی دچار شوند، همچنین میانسالان نیاز به آندوسکوپی دارند اما نیازی به انجام آندوسکوپی دوره‌ای ندارند. هرچند در صورت عدم درمان به موقع خطر ابتلا به سرطان مری وجود دارد، ولی می توان با رعایت نکات مهم از بروز خطرات جدی این بیماری پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha