سلامت نیوز : عضو هیات مدیره کانون هموفیلی ایران گفت: بالغ بر سه ماه است بیماران به علت تاخیر در اختصاص ارز و ناهماهنگی شرکت‌های دارویی و همکاری نکردن صندوق های بیمه‌گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی گرفتار کمبودهای دارویی شدید هستند.

احمد قویدل مدیرعامل سابق کانون هموفیلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: کمبود دارو به بخش‌های بستری بیمارستان‌ها - که همیشه در شرایط بحران دارویی مصون از کمبودها بودند- نیز سرایت کرده و وضعیت استان‌های دیگر به جز تهران به مراتب بدتر است.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران اظهار کرد: متاسفانه وزارت بهداشت با سیاست‌گذاری‌های غلط و اختصاص ندادن به موقع ارز به دارو- که مورد انتقاد شدید وزیر سابق بهداشت نیز قرار گرفت- در عمل بالغ بر دو ماه موجودی دارویی کشور و از جمله داروهای بیماران خاص را در گمرک‌ معطل نگه داشت.

وی در ادامه گفت: بعد از حل مشکلات ارزی شرکت‌های وارد کننده دارو، این بار نوبت به شرکت‌های پخش دارویی رسید و آنها از توزیع داروهای مبتلایان به هموفیلی خودداری و تقاضای افزایش قیمت داروها را کردند.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران افزود: دولت، کل مبلغ داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی را پرداخت کرده است، اما شرکت‌های پخش برای افزایش کمتر از 5000 تومان قیمت یارانه‌ای دارو از توزیع دارو خودداری کرده‌اند. این شرکت‌ها بر این اعتقاد بودند با افزایش قیمت دارو و هزینه، باید قیمت یارانه‌ای دارو نیز- که بخشی از آن سهم شرکت‌های پخش دارویی است- افزایش یابد. این معطلی بالغ بر 15 روز به طول انجامید. در نهایت با دستور معاون دارویی سازمان غذا و دارو قیمت یارانه‌ای دارو به دو برابر افزایش یافت و این دستور به شرکت‌های پخش ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه معاونت دارو به این موضوع دقت نکرده بود که دولت بودجه معینی در سقف 5000 تومان برای پرداخت قیمت یارانه‌ای دارو به سازمان بیمه‌گر و تامین سهم بیمار از آن پیش‌بینی کرده و این دستور به افزایش دو برابری فاقد منبع مالی برای تامین بهای داروست. در نتیجه صندوق‌های بیمه ضمن احتساب 5000 تومان یارانه دریافتی قبلی، بخش مانده قیمت دارو یارانه‌ای را از بیماران مطالبه کرده‌اند.

عضو هیات مدیره کانون هموفیلی ایران اضافه کرد: در این شرایط یک نسخه پنج عددی فاکتور 8 ، بیست و پنج هزار تومان برای بیمار هزینه دربر دارد این در حالیست که مبتلایان به هموفیلی داروهایشان را پیش از این رایگان دریافت می کردند. معاونت درمان وزارت بهداشت با رایزنی با سازمان بیمه خدمات درمانی، این سازمان را از دریافت وجه از بیماران، منصرف کرد و قرار است خدمات درمانی مطالبات خود را در آینده از وزارت بهداشت دریافت کند.

قویدل در ادامه گفت: بخشنامه بیمه خدمات درمانی تا امروز به صورت سراسری در اختیار داروخانه‌ها قرار نگرفته است و هر داروخانه‌ای سلیقه‌ای این دستورالعمل را اجرا می‌کند، اما صندوق تامین اجتماعی با مقاومت در برابر تقاضای معاونت درمان، از بیماران هزینه دارو را مطالبه می‌کند. متاسفانه در این شرایط بیشترین آسیب به بیمارانی می‌رسد که توانایی پرداخت پول دارو را ندارند.

وی افزود: اتفاق ناگوار دیگری که از سوی شرکت‌های پخش دارو رخ داده است، تلاش برخی از آنها در جهت به تعویق انداختن توزیع دارو تا روشن شدن وضعیت قیمت آن است. این شرکت‌ها از پنج روز پیش با اعلام انبارگردانی به مدت یک هفته از توزیع داروهای مورد نیاز مبتلایان به هموفیلی خودداری کرده‌اند. در حالی که انبارگردانی بلای طبیعی مثل سیل و زلزله نیست که شرکت‌ها از آن مطلع نباشند و تاریخ مدت آن از مدتی قبل تعیین می‌شود.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت: شرکت‌های پخش می توانستند با توزیع سراسری دارو برای تامین یک هفته ای داروی بیماران، اقدام قانونی انبارگردانی خود را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اعتراض خانواده‌های مبتلایان به هموفیلی به وضعیت دارویی این بیماران اظهار کرد: امروز در حرکتی خودجوش گروهی از مادران بیماران ضمن حضور در دفتر مرکزی کانون هموفیلی، خواهان رسیدگی به وضعیت موجود شدند و پس از توضیحات مسوولان کانون، برخی از آنان قانع نشدند و جهت اخذ توضیحات به سازمان غذا و دارو رفتند و از آنجا هم جهت پیگیری مطالبه‌شان به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha