شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
سلامت نیوز : اولویت‌‌سنجی برای مهار معضلات اقتصادی كشور به واسطه تغییر دولت و به‌تبع آن تغییر رویكردهای اقتصادی چند هفته‌ای هست كه اهمیت بیشتری پیدا كرده است. از همین‌رو كارشناسان اقتصادی، استادان دانشگاه و فعالان عرصه اقتصاد هر كدام با توجه به دیدگاه خود اولویت‌هایی را برای دولت یازدهم مشخص می‌كنند و خواستار پیگیری و رفع آن می‌شوند. مشكل بیكاری و اشتغال به‌درستی در نظر بسیاری از كارشناسان و اهل‌فن به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین معضلات كشور، كه باید به سرعت حل شود شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ از همین‌رو این سوال پیش می‌آید كه ما برای حل معضل بیكاری و رشد اشتغال در كشور و در پی آن بهبود زندگی كارگران چه كار یا كارهایی باید انجام بدهیم. در ابتدا باید به این نكته توجه كنیم كه معضلات اقتصادی و به كلی نظام اقتصادی هر كشوری را نمی‌توان به صورت مجزا و قطعه‌قطعه‌ شده در نظر گرفت. به بیان بهتر تمام شاكله اقتصاد هر كشور به صورت زنجیروار به یكدیگر وصل است. اگر ما در حوزه تولید مشكل داشته باشیم قطعا با تورم روبه‌رو خواهیم بود و همه این موارد به رشد بیش از حد نقدینگی می‌انجامد. بنابراین ما نمی‌توانیم تنها رفع تورم را در نظر داشته باشیم و از دیگر حلقه‌های این زنجیر غافل باشیم.

از همین‌رو برای حل معضل بیكاری هم نیازمند به «بسترسازی‌» و «پی‌سازی» و سپس «روسازی» و «نوسازی» هستیم. برای گام اول كه همان بستر‌سازی و پی‌ریزی باشد ما باید موانع اصلی‌ و كلیدی ایجاد اشتغال و رفع بیكاری را حل كنیم. اولین قدم برای رفع بیكاری و بهبود اوضاع اشتغال این است كه ما اقتصاد را به وضعیت طبیعی خود بازگردانیم. اقتصاد ما در طول یكی، دو سال گذشته مسیر طبیعی خود را طی نكرده‌است. موانع خارجی و داخلی، اعم از موانع سیاسی و اقتصادی به‌نوعی برای ما مسیری دیگر تعریف كرده بودند كه اقتصادمان از مسیر طبیعی دور شد. اولین كاری كه دولت آینده باید مد نظر قرار دهد این است كه اقتصاد آرام آرام به مسیر طبیعی خود و «وضعیت سفید» بازگردد. از سوی دیگر فضای سیاسی، اعم از فضای سیاسی داخلی و فضای سیاسی خارجی باید تنش‌زدایی شود.

تنش‌زدایی در سیاست خارجی موجب بازگشت سرمایه‌گذاری خارجی به كشور می‌شود. یكی از اصلی‌ترین مشكلات ما در سال‌های گذشته همین كاهش سرمایه‌گذاری خارجی بوده كه تاثیرات منفی بسیاری بر وضعیت اشتغال گذاشته‌است. تنش‌زدایی در سیاست داخلی هم موجب می‌شود كه تمركز صاحبنظران و مسئولان دولت روی اقتصاد و مشكلات آن متمركز شود. ما باید برای بسترسازی در مواردی كه ذكر شد برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم در سیاست داخلی و خارجی خود ثبات را حاكم كنیم. نباید فراموش كرد كه همیشه و در هر حالتی ثبات سیاسی ثبات اقتصادی را در پی داشته‌است.

اكنون اگر به كشورهای همسایه و دیگر كشورهای جهان نظر كنیم شاهد خواهیم بود كشورهایی كه با تنش سیاسی روبه‌رو هستند قطعا اقتصاد ناموزونی هم دارند. پس از بستر‌سازی نوبت به نوسازی و روسازی می‌رسد. حمایت از تولید و پرداخت «واقعی» سهم تولید از منبع هدفمندی یارانه‌ها یكی از این موارد است. دولت آینده باید به شدت پیگیر پرداخت سهم تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها باشد. این امر هم باید به صورت مستقیم به تولیدی‌ها و كارخانه‌های بزرگ و كوچك اختصاص یابد، نه اینكه به وسیله وام‌های بانكی ادعای پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها را داشته باشیم. اصلاح نظام بیمه‌ای و پولی- مالی كشور هم موضوع دیگری‌است كه برای رفع موانع اشتغال باید به آن توجه جدی كرد. با اصلاح نظام پولی- مالی كشور معضل بیكاری، تورم، نقدینگی سرگردان و تولید زنجیروار حل می‌شود و ان‌شاءالله بازار كار با رونق مواجه می‌شود و فضا با بسترسازی مناسب، رنگ آرامش به خود می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha