سلامت نیوز : معاون فرهنگی نظام پرستاری گفت: اعضای هیئت علمی گروههای تخصصی پزشکی اغلب حضور کمرنگی در بیمارستانها دارند و کار را به دست آزمون و خطای رزیدنتها می سپارند، اما کارانه های 300 برابری نیز به آنها تعلق دارد.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با نظام پرستاری اظهار كرد: گروهی از پزشكان برای اخذ مدرك تخصصی در آزمون دستیاری شركت می‌كنند كه البته پذیرش در این آزمون بسیار دشوار است شمار شركت‌كنندگان همچنان زیاد و میزان پذیرش اندك است از این‌رو معدودی از پزشكان عمومی وارد تخصص می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم گذراندن دوره‌ 4 ساله برای اخذ مدرك تخصص در ادامه حجم كار در بخش‌های بیمارستانی را به مراتب بیشتر از پیش دانست و گفت: به علت حضور كمرنگ اعضای هیئت علمی بار سنگین درمان بیمارستان‌های دانشگاهی بر دوش دستیاران است و به علت حضور كم اعضای هیئت علمی ناگزیر از مراجعه به كتب و منابع علمی و ارائه‌ روند درمان از طریق آزمون و خطا هستند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری با بیان اینكه حضور كمرنگ اعضای هیئت علمی لطمات جبران‌ناپذیری را به مردم وارد می‌كند، افزود: رزیدنت‌ها در سنین 30 سال احتمالاً ازدواج كرده و تشكیل خانواده داده‌اند از این‌رو میزان درآمد ناچیز حقوق دستیاری مسئولیت اداره زندگی را هم برعهده دارند.

شریفی‌مقدم با بیان اینكه این دسته از دستیاران پس از گذراندن 4 سال دوره‌ دشوار رزیدنتی متخصص می‌شوند، ادامه داد: این افراد پس از 11 سال تحصیل(7 سال پزشك عمومی و 4 سال تخصص) به علت عضو هیئت علمی نبودن دریافتی مناسبی ندارند و میزان حقوق و دستمزدشان در حد و شأن آنها نیست این در حالی است كه این دسته از پزشكان برای اخذ مدرك تخصص سختی‌های بسیاری را متحمل شدند.

وی با بیان اینكه همه‌ پزشكان پس از اخذ مدرك تخصص عضو هیئت علمی نمی‌شوند، گفت: این متخصصان برای عضو هیئت علمی شدن باید از فیلترهای متعددی به‌ویژه در دانشگاه‌های تیپ 1 و شهرهای بزرگ بگذرند برخی اعضای هیئت علمی در چارچوب مقررات نظام سلامت به مردم دلسوزانه خدمت می‌كنند و دانش و مهارت كافی را دارند. این افراد حدود 89 درصد اعضای هیئت علمی را تشكیل می‌دهند که قابل احترامند. البته نقد ما بیشتر به 10 درصد باقیمانده است كه تقریباً انحصار بازار پزشكی و پست‌های مدیریتی را به دست گرفته‌اند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری افزود: هم‌اكنون در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از رئیس بیمارستان تا رئیس دانشگاه، مدیر كل وزارتی و معاون وزیر همگی به دست این 10 درصد گروه معدود است متأسفانه این گروه به كسی پاسخگو نیست و اصلاً پایبند به رعایت اصول و مقرراتی نیستند. در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های كلان نظام سلامت فقط همین گروه اندك جز خود گروه دیگری را نمی‌بینند و در صورت وضع قوانین و مقررات همه را به نفع خود می‌بینند.

شریفی‌مقدم ادامه داد: به عنوان مثال اعضای هیئت علمی تمام وقت باید حداكثر 54 ساعت در هفته در بیمارستان دانشگاهی و آموزشی حضور فیزیكی داشته باشد چون این افراد علاوه بر نقش آموزشی نقش درمان را هم دارند این حضور به نفع رزیدنت، اینترن و دانشجوی پزشكی و دیگر گروه‌های پزشكی و در نهایت به نفع مردم است.

وی با اعتقاد به اینكه این حق مردم است كه دستیاران، اینترن‌ها و دیگر گروه‌های پزشكی از دانش و مهارت اساتید و اعضای هیئت علمی كه از هزینه كشور استفاده كرده‌اند بهره‌مند شوند، گفت: بیماران در فضاهای آموزشی درمانی به 2 شكل هزینه می‌كنند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری افزود: سرانه سلامت مردم در قالب طرح كارانه پرداخت می‌شود اما زمانی که بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند، اعضای هیئت علمی که باید 54 ساعت حضور فیزیکی در بیمارستان داشته باشند، اغلب حضور ندارند بنابراین از یک طرف رزیدنت‌ها با آزمون و خطا بیماران را درمان می‌كنند و از طرف دیگر وقتی از مزایایی نظیر طرح كارانه و... استفاده می‌كنند اختلاف 300 برابری حقوق آنها با سایر گروهها ایجاد می‌كند.

شریفی‌مقدم با بیان این‌كه در نظام سلامت برای این دسته از افراد جایگاه بالایی دیده شده است، ادامه داد: از آن جمله پرداختی متفاوت از پرداختی دیگران است و این در حالی است كه بیمار با بستری در مراكز درمانی آموزشی خود را در اختیار آموزش قرار داده است چنانچه ویزیت، جراحی و درمان بیماران را اساتید انجام دهند خسارت كمتری بیماران متقبل می‌شوند.

وی با اشاره به عوارض عدم حضور اساتید در بیمارستان های آموزشی گفت: عدم حضور اساتید فرصت انتقال دانش و مهارت از استاد به دانشجو را می‌گیرد  و رزیدنت ناگزیر است كتب و رفرنس‌ها را مطالعه كند تا بتواند برای بیمار تصمیم بگیرد یا ناچار است بر اساس آزمون و خطا عمل كند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری با بیان اینكه حضور كمرنگ اساتید به معنای بازی با جان مردم است، افزود: متعاقب آن حضور اینترن و رزیدنت هم كاهش یافته است اما برای طرح تمام وقتی برای ایجاد انگیزه طرح كارانه را اجرا می‌كند كه باز تبعیض‌آمیز است.

شریفی‌مقدم گفت: در طرح كارانه از 100 درصد درآمد ناشی از گروه پزشكی 65 درصد به این تعداد معدود، 5 درصد به دانشگاه، 10 درصد به اعتبار بیمارستان و 20 درصد باقیمانده به 90 درصد كادر بهداشتی درمانی بیمارستان تعلق می‌گیرد كه این اختلاف دریافتی را تا 300 برابر می‌كند.

وی ادامه داد: این در حالی است كه اعضای هیئت علمی در بیمارستان حضور ندارند و فقط مهرش كار می‌كند هم‌اكنون این تعداد معدود همه‌ پست‌های مدیریتی را اشغال كرده‌اند و انحصار بازار پزشكی در دست این افراد است حتی پزشكان عمومی، متخصصان غیر عضو هیئت علمی را هم به دایره خود راه نمی‌دهند در بخش خصوصی هم پدیده‌ زیرمیزی از مالیات معاف است.

معاون فرهنگی نظام پرستاری با بیان اینكه اعضای هیئت علمی كودكان، داخلی، عفونی و رادیولوژی از این مقوله معاف هستند، افزود: باید این انحصار بازار پزشكی و مدیریتی حاكم در وزارت بهداشت شكسته شود.

شریفی‌مقدم گفت: هم‌اكنون روسای بیش از 90 درصد بیمارستان‌های ایالات متحده آمریكا غیر پزشك هستند امروزه در دنیا مدیریت علم است مدیر باید دانش و مهارت لازم را داشته باشد متأسفانه در كشور این موضوع لحاظ نمی‌شود و شرایط احراز رئیس بیمارستان، رئیس دانشگاه، مدیر كل، معاون وزیر عضو هیئت علمی بودن است كه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

وی با بیان اینكه امروزه مدیریت حرف اول را برای هر سیستم و ارگانی می‌زند، ادامه داد: باید از كسانی استفاده كرد كه علم مدیریت دارند كه متأسفانه این نگاه در وزارت بهداشت نیست. رئیس دانشگاه و بیمارستان باید دكترای مدیریت و صاحب علم و مهارت مدیریت بهداشت و درمان، دكترای اقتصاد بهداشت و دكترای مدیریت پرستاری و یا كسانی باشند كه دوره‌های مدیریت را گذرانده باشند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری افزود: بنابراین نباید لزوماً پزشك باشد باید دوره‌های مدیریتی را گذرانده باشد به عنوان مثال یك جراح به عنوان رئیس بیمارستان الزاماً نمی‌تواند مدیر خوبی باشد. دولت آینده باید در نظر داشته باشد اگر به دنبال آن است كه حرف اول را برای گفتن در سطح دنیا بزند باید بحث مدیریتی را در وزارت بهداشت اصلاح كند.

شریفی‌مقدم گفت: ما به دنبال این هستیم كه با دیگر گروه‌های سلامت نظیر پزشك عمومی، متخصصان غیر عضو هیئت علمی، آزمایشگاهیان، فیزیوتراپ‌ها، بهداشت، بهورزان، بینایی‌سنجی و ماما‌ها ائتلافی را تحت عنوان پیشگامان سلامت تشكیل دهیم تا بتوانیم این انحصار مدیریتی را در سیستم سلامت از بین ببریم.  ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha