عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد، شایع‌ترین مشكل سالمندان را بیماری یبوست ذكر و به سالمندان توصیه كرد كه نوشیدن مایعات و مصرف میوه‌جات به صورت خام یا پخته را افزایش دهند.

دكتر حسن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، تاكید كرد: با توجه به تغییرات جسمی دوران سالمندی كه زمینه‌ساز بسیاری از مشكلات تغذیه‌ای است، سالمندان باید همیشه توصیه‌های بهداشتی را در روند تغذیه‌ای خود به یاد داشته باشند.

وی كاهش ظرفیت اندام‌ها و نسوج بدن به خصوص در دستگاه گوارش را از تغییرات دوره سالمندی ذكر كرد و گفت:‌ در این دوران، كاهش كارآیی دستگاه گوارش، كاهش هضم و جذب غذا و اختلالات خاصی مثل یبوست و سایر بیماری‌های دستگاه گوارشی، بیشتر نمود پیدا می‌كند.

دكتر مظفری وجود بیماری‌های مزمن كه نیاز به محدودیت غذایی‌ دارد، كاهش اشتها،‌ تغییر در احساس بویایی، ‌چشایی و بینایی،‌ ایجاد مشكلات دهان و دندان، كاهش ترشحات و بزاق دهان، ‌كاهش تحرك بدنی‌ و بروز تداخل دارو و غذا را از مشكلاتی عنوان كرد كه روند تغذیه‌ای را در این دوره از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این كه یك سری عوامل اجتماعی و روانی نیز در دوران سالمندی، تغذیه شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: سالمندان به دلیل از دست دادن اطرافیان، دچار ‌احساس تنهایی و افسردگی می‌شوند و تمایل‌شان به سفره غذا كاهش می‌یابد و گاهی نیز به دنبال شكل‌گیری انزواطلبی و گوشه‌گیری، علاقه این افراد به پخت غذا كاهش می‌یابد.

این متخصص علوم تغذیه، بر لزوم استفاده از چاشنی در غذای افراد سالمند، ‌غذای خوش رنگ و تزیین شده، جهت افزایش اشتهای این افراد تاكید و گفت: سالمندان ‌باید با كاهش حجم وعده‌های غذایی، تعداد این وعده‌ها را به 6 وعده غذایی در طول روز افزایش دهند.

وی استفاده از غذاهای سهل الهضم،‌ اجتناب از مصرف موادغذایی سرخ شده، تغذیه در محیط آرام و بدون استرس،‌ مصرف مكمل‌های غذایی همچون ویتامین B12، ‌اسید فولیك ‌و آهن را از جمله موارد قابل توجه در این دوران عنوان كرد.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد، در ادامه یكی از مشكلات شایع در دوره سالمندی را بیماری یبوست مزمن عنوان كرد و اذعان داشت: این مشكل در اثر عدم تحرك و استفاده از برخی داروها بروز می‌كند، لذا توصیه می‌شود به منظور رفع این مشكل، سالمندان از مصرف میوه و سبزیجات تازه و خام غافل نشوند و همچنین مصرف میوه‌های كمپوت شده و نان‌های سبوس‌دار، ‌نوشیدن آب به میزان كافی، ‌مصرف معمول داروهای ملین و مسهل(ادرار آور)، خشكبار نظیر آلو و انجیر، ‌افزایش فعالیت بدنی روزانه و استراحت به حد كافی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

دكتر مظفری به بروز مشكل پوكی استخوان در این دوره از زندگی تاكید كرد و گفت: با توجه به این كه در دوره سالمندی تراكم استخوان‌ها كاهش می‌یابد و استخوان‌ها مستعد شكستگی هستند، افراد باید از شیر به عنوان مهمترین منبع تامین كلسیم بدن در سبد غذایی خود استفاده كنند.

وی یادآور شد: افراد در دوره سالمندی با بیماری عدم تحمل لاكتوز مواجه شده و نمی‌توانند از شیر استفاده كنند، لذا پیشنهاد می‌شود این گونه افراد از فرآورده‌های لبنی مثل ماست،‌ دوغ و یا پنیرهای كم چرب بهره گیرند.

این متخصص تغذیه در ادامه كم خوابی را از دیگر مشكلات سالمندان عنوان و یادآور شد: ‌نوشیدن یك لیوان شیر قبل از خواب و ‌كاهش مواد كافئین‌دار و محرك سیستم اعصاب قبل از خواب، می‌تواند اختلال خواب را كاهش دهد.

وی اجتناب از مصرف مواد غذایی پرچرب، ‌سرخ شده و سبزیجاتی مثل كلم و برخی حبوبات كه موجب نفخ شكم می‌شود را از نكات مهم و قابل توجه در این دوران بر شمرد.

دكتر مظفری در پایان توصیه كرد: مصرف تخم مرغ نباید در این دوران بیش از 3 عدد در هفته تجاوز كند و علاوه بر آن مصرف تخم مرغ آب‌پز به جای نیمرو توصیه می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha