سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نظارت فعالی بر عملکرد پزشکان و رعایت اخلاق حرفه‌ای در مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی نیست و با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود. از سویی توان نظارتی ما آن قدر نیست که همیشه نظارت فعال داشته باشیم.

حسن ابوالقاسمی در گفت‌و گو با فارس، اخلاق پزشکی را علم جدید ندانست و افزود: غرب وانمود می‌کند اخلاق پزشکی علم جدیدی است اما در کتاب‌های حکما، فقها و دانشمندان ما که مربوط به 220 هزار سال پیش بوده اخلاق پزشکی وجود دارد.

وی ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای در پزشکی کشور نهادینه شده چرا که پزشکان ما هم فقیه‌بودند و هم حکیم؛ اما امروزه فقط نوع تقسیم‌بندی آن جدید شده است و رعایت آن احتیاج به کار دارد و باید موضوعی زنده باشد.

ابوالقاسمی گفت: اخلاق پزشکی باید در آموزش‌های سطوح پایه و تکمیلی گوشزد شود و افراد به گونه‌ای تربیت شوند که در رشته‌های پزشکی به دلیل اینکه با جان حیات مردم سر و کار دارند این اصول را بهتر رعایت کنند چرا که اخلاق پزشکی با چند واحد درسی تحقق نمی‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه اخلاق پزشکی باید گفتمان روز دانشگاه‌ها شود تصریح کرد: این اصول باید در نحوه پذیرش و گزینش افراد مدنظر قرار گیرد در امتحانات علوم پزشکی به آن پرداخته شود و حتی در حین فارغ‌التحصیلی و تدریس اساتید باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری باید به اخلاق پزشکی پرداخت گفت: اخلاق پزشکی در بسیاری مواقع رعایت می‌شود اما دیده نمی‌شود. پزشکان زیادی داریم که از حقوق فردی خود به نفع بیماران می‌گذرند پزشکانی که از ساعت خواب، خوراک و رسیدگی به خانواده خود گذشت می‌کنند.

ابوالقاسمی گفت: اگر عارضه‌ای مبنی بر عدم رعایت اخلاق پزشکی ایجاد شود بیشتر به چشم مردم می‌آید و وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: اما باید بدانیم که در حرفه پزشکی مانند سایر صنوف تخلف وجود دارد و اینجا استثناء نیست اما باید کاری کنیم که به حداقل برسد و در جایی که رابطه مالی بین پزشک و بیمار هست باید مقررات حاکم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: روابط پزشک و بیمار باید به گونه‌ای تنظیم شود که مقررات حاکم باشد تا این مقررات جلوی انحراف از اخلاق را بگیرد.

ابوالقاسمی اظهار کرد: باید قوانین خوب نوشته شود، خوب اجرا شود و بر آن نیز نظارت مناسبی انجام شود به نظر می‌رسد ما در این زمینه مشکل داریم که گاهی انحراف از اخلاق حرفه‌ای در پزشکان دیده می‌شود و به پایمال شدن حقوق بیماران منجر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا از زمان نصب منشور حقوق بیماران در بیمارستان‌ها تخلفات کمتر شده گفت: در بیمارستان‌هایی که به صورت مستقیم زیر نظر دانشگاه اداره می‌شوند مراقبت‌ها بالا است و بیماران از منشور حقوق خود آگاه هستند. فرم رضایتمندی وجود دارد و نظارت‌ها دقیق است.

ابوالقاسمی افزود: آن چیزی که ما را نگران می‌کند زمانی است که پزشکان ما خارج از محدوده‌ای که ما اداره می‌کنیم یعنی در مطب و بیمارستان خصوصی فعالیت می‌کنند و نظارت بر این بخش‌ها نمی‌تواند کامل باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه آیا نظارت بر این بخش‌ها در محدوده دانشگاهی جزء وظایف قانونی دانشگاه محسوب می‌شود گفت: نظارت بر این بخش‌ها جزء موارد قانونی دانشگاه است و ما نیز نظارت را به خوبی انجام می‌دهیم اما بیشتر نظارت‌ها از نوع غیرفعال است.

وی گفت: نظارت فعال ما یا با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود در عین حال توان نظارتی ما آن قدر نیست که همیشه نظارت فعال داشته باشیم بنابراین اگر انحرافی ایجاد می‌شود به این دلیل است.

ابوالقاسمی گفت: اما در صورت شکایت بیماران در بخش خصوصی و مطب‌ها حتماً به آن رسیدگی می‌کنیم و ابزار نظارتی رسیدگی به شکایت ما مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha