سلامت نیوز : کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، گفت: افراد چاق معمولا به دلیل شیوه زندگی که دارند از غذاهای پرچرب، سرخ کرده و فست فودها به مقدار زیادی استفاده می کنند و از طرفی فعالیت بدنی کمی دارند. مجموع این عوامل سبب می شود تا افراد چاق کلسترول بالاتر داشته و به دنبال آن خطر ابتلا به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی- عروقی در آنها افزایش یابد.

دکتر پریسا ترابی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه چاقی با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد، گفت: احتمال ابتلا به بیماری دیابت، آرتروز، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی، نقرس، دیسک کمر، نارسایی تنفسی، سکته قلبی، عفونت‌های ریوی، سنگ کیسه صفرا، واریس، نازایی، سرطان پستان، سرطان پروستات، بالا رفتن چربی خون، تصلب شرائین (سخت شدن جدار رگ‌ها)، کاهش متوسط سن و همچنین احساس محرومیت اجتماعی و حقارت در افراد چاق‌ بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه درحدود 59 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال کشور مبتلا به فشارخون بالا هستند، گفت: فشارخون بالا در درازمدت می تواند ‌باعث آسیب به قسمت‌های مختلف بدن شود. در مغز می تواند باعث خون ریزی رگ‌های خونی و نهایتا سکته مغزی شود و در کلیه‌ها با آسیب به عروق کلیوی موجب نقص کار کلیه‌ها می‌شود. چاقی به عنوان یکی از عوامل مهم زمینه ساز برای ابتلا به فشار خون بالا در بروز این نارسایی‌ها نقش دارد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، گفت: افراد چاق معمولا به دلیل شیوه زندگی که دارند از غذاهای پرچرب، سرخ کرده و فست فودها به مقدار زیادی استفاده می کنند و از طرفی فعالیت بدنی کمی دارند. مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق کلسترول بالاتر داشته و به دنبال آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی در آنها افزایش یابد.

دکتر ترابی خاطرنشان کرد: فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله درکشور روزانه 5 واحد میوه وسبزی مصرف می کنند، میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند که مصرف روزانه و به مقدار کافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع دو، بیماری های قلبی- عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.

این متخصص تغذیه در پایان یادآور شد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف ناکافی میوه و سبزی‌ها علت ۳۱ درصد از بیماری ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد از سکته مغزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha