سلامت نیوز : یک فوق تخصص و جراح پلاستیک گفت: ایجاد چین و چروک دور چشم مربوط به بازه سنی خاصی نیست و در هر سنی ممکن است به وجود بیاید اما نکاتی برای پیشگیری وجود دارد که با رعایت آن می‌توان زمان بروز آن را به تاخیر بیاندازیم.

دکتر محمدحسین حسامی رستمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: پوست‌های خشک نسبت به پوست‌های چرب و متوسط زودتر دچار چین و چروک می‌شوند که با تامین رطوبت آن توسط کرم‌های مرطوب‌ کننده می‌توان از بروز چین و چروک زودهنگام جلوگیری کرد.

وی انقباض ممتد عضلات دور چشم را یکی از عوامل اصلی چین و چروک افتادن پوست دور چشم دانست و گفت: نور آفتاب دلیل این انقباض عضلات است که با دوری از نور مستقیم، استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد و کلاه‌های لبه‌دار می‌توان این فشار عضلات را به حداقل رساند. پیشگیری مربوط به قبل از ایجاد چین و چروک است اما پس از بروز آن، روش‌های متفاوتی برای درمان وجود دارد که به دو گروه جراحی و غیر جراحی تقسیم می‌شود.

این متخصص ادامه داد: تزریق بوتاکس و آمپول "Disport" که در فواصل زمانی چهار تا شش ماه یک بار تزریق می‌شود و باعث از بین رفتن چین‌های "پنجه غازی" بر گوشه خارجی چشم می‌شوند.

وی لیزر را یکی از درمانهای غیر جراحی معرفی کرد و گفت: این نوع درمان باعث بهبود لک‌های پوست صورت می‌شود و از روش‌ها‌یی است که در سال‌های اخیر بر علم پزشکی زیبایی اضافه شده است.

حسامی رستمی اظهار کرد: یکی دیگر از روش‌های برداشتن چین و چروک با روش غیر جراحی، تزریق چربی‌های ظریفی است که از سایر مناطق بدن گرفته شده و با استفاده از روش PRP به مناطق اطراف چشم که گودی وجود دارد، انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به ماندگاری جراحی‌های رفع چین و چروک اشاره کرد و گفت: در صورتی که برجستگی‌های زیر چشم زیاد باشد، ناشی از ضعف لایه نگه دارنده چربی در خارج کره چشم و داخل حدقه چشم و یا اضافه شدن پوست پلک است.

حسامی رستمی ادامه داد: انجام عمل جراحی محدود به سن خاصی نیست ولی معمولا افراد از دهه سوم عمر خود به بعد به این عمل گرایش پیدا می‌کنند.

وی شایع‌ترین اقدامات مردم برای رفع چین و چروک را تزریق بوتاکس عنوان کرد و افزود: تزریق چربی و جراحی در رده‌های بعدی درمان چین و چروک است.

این فوق تخصص و جراح پلاستیک در رابطه با ماندگاری درمان‌های چین و چروک گفت: درمان‌های قوی‌تر، ماندگارتر است. عمل جراحی حداقل باید هشت و حداکثر 20 سال وضعیت پوست را حفظ کند.

وی افزود: البته پزشکان تنها در صورت ضرورت دست به جراحی جهت برطرف شدن چین و چروک می‌زنند و باید علاوه بر چین و چروک، مشکلات دیگری نظیر خط اخم و پوست اضافه وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha